Hoe je als klein bedrijf groot talent aantrekt

25 april 2018
Veel kmo-bedrijfsleiders zitten met de handen in het haar. Als klein bedrijf kunnen ze immers niet op tegen "de grote jongens". CEO Inge Geerdens denkt er anders over, en geeft enkele tips. Want met een paar kleine ingrepen kan je al een groot verschil maken.

Het is geen geheim: er heerst toenemende schaarste op onze arbeidsmarkt. We kampen al jaren met een structureel tekort aan gespecialiseerde medewerkers. En dat op alle niveaus, van technici tot wetenschappers. Dat tekort wordt nog nijpender, nu onze hele economie een digitale omslag maakt en de vergrijzing op kruissnelheid komt.

Aan de bron maakt het onderwijs eindelijk de bocht richting 'STEM'. Dat letterwoord staat voor Science, Technology, Engineering en Mathematics, en wil jongeren warm maken voor technologische, technische, exact-wetenschappelijke en wiskundige opleidingen en beroepen. Maar het gaat nog even duren voor die jonge mensen het bedrijfsleven instromen. En wanneer dat gebeurt, kiezen ze vaak voor grote, klinkende namen uit pakweg de maakindustrie, chemie, farma, dienstverlening of ICT. Iedereen wil werken voor grote merken, van Apple en Google tot Tesla en Zalando.

Grote bedrijven hebben natuurlijk heel wat te bieden. Om te beginnen betalen ze doorgaans beter. En kan je er soms rekenen op een resem aan extralegale voordelen waarvan je niet eens wist dat ze bestonden. Wist je bijvoorbeeld dat je een tegemoetkoming kan krijgen voor het stallen van je bedrijfswagen in je garage thuis? Echt waar.

In grote bedrijven kan je ook écht 'Carrière' maken, met grote C. In die zin dat je er regelmatig een nieuwe functietitel krijgt. Dat hoeft niet eens aan je prestatieniveau gelinkt te zijn. 'Senior' verwijst niet zelden naar de anciënniteit of loonschaal van de betrokkene, eerder dan zijn of haar verdiensten. In beide scenario's levert het evengoed heel wat felicitaties op, wanneer je je titel op LinkedIn aanpast. 

Veel kmo-bedrijfsleiders zitten met de handen in het haar. Als klein bedrijf kan je niet op tegen al dat employer branding geweld. Of toch?

Ja en nee. Uiteraard hebben kleine bedrijven niet de financiële middelen om op te boksen tegen de grote jongens. Niet inzake verloning, en ook niet inzake marketing. Het goede nieuws? We moeten de strijd in de eerste plaats niet willen aangaan met de grote bedrijven.

Wij zijn groots in andere dingen en focussen beter op de eigen sterktes: snelheid, flexibiliteit, autonomie, afwisseling en persoonlijk contact, om er een paar te noemen.

In kleine bedrijven krijgt de geest doorgaans voorrang op de letter van de wet. Bedrijfsleiders staan er dicht bij de mensen. Vaak maken ze gewoon deel uit van het team en wordt er gewerkt in een sfeer van collegialiteit en vriendschap. We sluiten de rangen en steunen elkaar als het even wat moeizamer gaat, ongeacht of dat aan de werkdruk ligt of een moeilijk moment thuis. Werk op mensenmaat.

We doen er goed aan om net die verschillen uit te spelen in de war for talent. Het begint al met de vacature. Er is geen enkele reden voor een kmo om de generieke jobomschrijvingen van de grote bedrijven na te praten. Hokjes houden zelden stand. Laten we gewoon eerlijk zijn: ja, we zoeken iemand voor de boekhouding. Maar het kan geen kwaad als die persoon ook de lonen beheert, zakenreizen boekt en tijdig water, koffie en frisdrank bestelt.

Veel belangrijker is de uitstraling van je vacature. Die moet de sfeer van het bedrijf ademen. Bij het communicatiebureau ‘De Vloer’ hadden ze dat goed begrepen. Je hebt hun vacature voor een ‘Head of Godverdomme Alles’ ongetwijfeld gezien. Misschien vind je jouw bedrijf een stuk minder sexy, maar dat speelt hoegenaamd geen rol. Wees vooral jezelf, dat is altijd beter dan fake.

Zorg dat de vacature makkelijk te vinden is. Een gebruiksvriendelijke jobsectie op de homepage van je website is een goed begin. Nog te veel kmo’s begraven hun vacatures diep op de site. Je weet wel: www.kmo.be/overons/team/vacatures. Het zegt iets over de prioriteit die je aan (het vinden van nieuwe) medewerkers geeft. Die reputatie wil je niet creëren.

Integendeel. Je moet een vacature actief en persoonlijk promoten. Maak een korte, eenvoudige video met je smartphone om de vacature toe te lichten en verspreid die via je netwerk op sociale media. Zo krijgt je bedrijf een gezicht en wordt het voor kandidaten een stuk toegankelijker dan de concurrentie. Twijfel je? Vraag eens aan je tienerzoon of twenty-something dochter wat zij van het idee vinden. Allicht voeren ze graag de camera voor jou.

Wanneer mensen solliciteren, ga daar dan uiterst professioneel mee om. Bevestig de goede ontvangst en geef meteen mee hoe het proces zal verlopen. Inclusief een realistische tijdslijn. Maak vooral geen loze beloften en ga zorgvuldig te werk. De beste kandidaten komen uiteraard op gesprek. Maak daar tijd voor vrij. En zorg ervoor dat ze met iemand kunnen praten die de job door en door kent en op alle vragen een open en duidelijk antwoord durft geven.

Het zijn een paar kleine ingrepen, maar je maakt er meteen een groot verschil mee.

In een wereld waar het steeds vaker de bedrijven zijn die bij de kandidaten solliciteren, komt het er vooral op aan om de eigenheid van je bedrijf te benadrukken.

Dat hoeft zelfs geen tonnen kandidaten op te leveren. De juiste m/v is méér dan genoeg !

Lees ook: