Hoe kan Brussel het vertrouwen van toeristen herstellen? Enkele constructieve voorstellen

27 april 2016
"De aanslagen wegen op het toeristische imago van Brussel." Dat zei Geert Cochez van Visit Brussels in Hautekiet, enkele dagen na de aanslagen. Enkele weken later zijn er ook cijfers: gemiddeld 50% minder gasten in de hotels, Mini-Europe had tot 65% minder bezoekers en in de Koninklijke Musea voor Kunst en Geschiedenis (KMKG) daalde het aantal bezoekers met 40%.Hautekiet ging het debat aan:

"De aanslagen wegen op het toeristische imago van Brussel." Dat zei Geert Cochez van Visit Brussels in Hautekiet, enkele dagen na de aanslagen. Enkele weken later zijn er ook cijfers: gemiddeld 50% minder gasten in de hotels, Mini-Europe had tot 65% minder bezoekers en in de Koninklijke Musea voor Kunst en Geschiedenis (KMKG) daalde het aantal bezoekers met 40%.

Hautekiet ging het debat aan:

REAGEER

Hoe kunnen we Brussel weerbaarder maken als toeristische bestemming?
Hoe perken we de imagoschade best zo veel mogelijk in?
Hoe kunnen we het vertrouwen van toeristen weer herstellen?
 

 

Constructieve voorstellen

Een gelijkaardige situatie is alvast die van 9/11. Toen kampte New York ook met een stevig imagoprobleem. Deze spotjes met onder andere Woody Allen en Robert De Niro gaven New York een duwtje in de rug. Misschien moeten enkele bekende Belgen zich ook achter zo'n campagne scharen? (Lees meer)

 

De Tijd en L'echo lanceerden de campagne Dining for Brussels: red Brussel door er lekker te gaan eten. Deel vervolgens je engagement op de sociale media met de hashtag #diningforbrussels.

Ook reclamebureau Peggy O. doet mee. Zij lanceerden de Facebookpagina "Hey Brussels, what do you see?". Bedoeling is dat Brusselaars de leukste en zotste dingen laten zien uit hun Brussel.

En ook de luisteraars kwamen bijzonder creatief uit de hoek. Al is het ene voorstel wel bruikbaarder dan het andere ;-)

 

Foto bovenaan © Hernán Piñera

Radio 1 Select