Hoe kan je milieuvriendelijk online shopen?

11 december 2018
De feestdagen komen eraan en veel mensen zijn ondertussen op zoek naar cadeautjes voor familie en vrienden. Online of offline shoppen is de grote vraag, want is dat wel ecologisch om zo vaak pakjes te laten leveren? Of is het toch minder milieuvriendelijk om met de auto naar de stad te rijden en daar pakjes te kopen?

Helaas: er is geen eenduidig antwoord op wat nu het milieuvriendelijkste is, online of offline shoppen. Veel hangt af van de de route die een pakjesbezorger moet rijden, van waar je pakje moet komen, of producten ook verkrijgbaar zijn in een offline winkel, ...

Voordelen weg

Professor en hoogleraar supply chain - logistics Wout Dullaert legt 'Bij Debecker' uit dat in de winkel vaak producten in bulk worden geleverd, wat natuurlijk efficiënter en vaak duurzamer is dan per stuk dingen leveren bij de consument thuis. En wat vooral nadelig is aan online shoppen is dat mensen vaak nog niet eens thuis zijn wanneer hun pakje wordt geleverd.

Dan kan je een buur wel opzadelen met je bestelling, maar in het ergste geval kan dat niet en moet je het pakje toch gaan ophalen in een nabijgelegen afhaalpunt. Weg zijn alle voordelen dan.

Kies voor centraal afhaalpunt

Voor wie toch niet aan de lokroep van online shoppen kan weerstaan, raadt Dullaert aan om pakjes te laten leveren in een centraal afhaalpunt. Op die manier moet een pakjesbezorger een minder grote route rijden en dus ook minder brandstof verbruiken. Andere alternatieven zijn elektrische busjes of leveringen met de fiets. 

En pakjes laten leveren op kantoor? Dat kan ook, omdat het ook daar om een soort van centraal punt gaat waar mensen dan hun pakjes kunnen afhalen én ze ook aanwezig zijn. Al rijst de vraag of werkgevers het nog wel tof vinden dat hun receptioniste een halve dag bezig is met het verwerken van privépakjes van hun werknemers.

En de verpakking?

Wat wel enorm nadelig is en waar voorlopig geen verandering lijkt aan te komen, is het verpakken van online bestellingen. Pakjes worden maar al te graag voorzien van extra plastic en papier om alles in goede staat te leveren bij de klant, zo vertelde professor marketing Gino Van Ossel eerder al in 'De Ochtend':