Hoe kan je spreekangst overwinnen?

13 september 2018
In ‘De Wereld van Sofie’ vertelde Manon over haar angst om te spreken voor publiek. Iets waar 75% van de mensen last van heeft. Hartkloppingen, stotteren, black-outs, bibberende handjes... We vroegen hulp aan psychologe Britt Van de Velde van de Universiteit Gent.

Waar zijn we bang van?

Mensen met spreekangst zijn voornamelijk bang voor het oordeel van het publiek: ‘ik ga fouten maken, en ik ga mij belachelijk maken’, vrezen ze.

Belangrijk is vooral om het gewoon te doen. Want dan merk je dat het eigenlijk wel meevalt. En door een aantal succeservaringen na elkaar, groeit je zelfvertrouwen. Ook moet je durven loskomen van je tekst. Best geen papieren in je handen houden, maar kies voor steekkaarten of – nog beter – enkel een pen. Ook belangrijk: zelfrelativering. Aanvaarden dat je zenuwachtig bent, en dat je publiek sowieso een oordeel zal hebben. Daar heb je geen controle over, dus laat dat los.

Fake it till you make it

Door te doen alsof je zelfzeker bent, kom je vaak al veel zelfzekerder over. Je lichaamshouding kan je hierin helpen: rechte rug en beide voeten op de grond. Of neem een ‘krachtpose’ aan, zoals sociaal psychologe Amy Cuddy in haar Ted-talk voorstelt. Uit haar onderzoek blijkt dat ‘powerposes’ ervoor zorgen dat je stresshormoon sterk afneemt als je een podium op moet.

Tips van Vrt-presentatoren

Het is natuurlijk ook een kwestie van training. En wie traint er meer in het spreken dan presentatoren bij de VRT? Dus vroegen we hen om enkele tips.

Wim De Vilder:
- Zorg dat je goed voorbereid bent.
- Adem enkele keren diep in en uit voor je eraan begint.

Linde Merckpoel:
- Oefen. En zorg dat je je tekst op verschillende manieren kan zeggen.
- Drink voldoende water voor én tijdens je presentatie. Vermijd koffie.
- Zorg dat je een evenwicht vindt tussen kijken naar iedereen en kijken naar niemand. Varieer van kijkrichting, zodat iedereen in de zaal zich aangesproken voelt.

Phara de Aguirre:
- Neem jezelf eens op en bekijk het achteraf, daar leer je uit.
- Doe het gewoon. Enkel gaandeweg went het en worden de zenuwen minder. Op den duur ga je er zelfs van genieten!