Hoe klonk een symfonie van Brahms in Brahms' tijd?

8 september 2018
Anders. Dat staat vast. Een modern symfonie-orkest speelt de muziek van Brahms niet zoals orkesten in zijn tijd klonken. Brahms is een 19de-eeuwer. Voor nog oudere muziek is er veel muziekhistorisch onderzoek gedaan, hoe instrumenten gebouwd en bespeeld werden in de 17de en 18de eeuw weten we min of meer. Maar die 19de eeuw van Brahms blijft een witte vlek op de muzikale kaart.

Ann Cnop is een gevierd violiste: concertmeester bij Concerto Foscari in Hanover, veelgevraagd soliste en kamermusicus bij ondermeer La Petite Bande en Il Fondamento, en tussendoor ook nog doctoraatsstudente. Haar doctoraatsverhandeling gaat precies over die manier van vioolspelen tijdens de Romantiek, in de 19de eeuw van Brahms.

Zaterdag zit Ann Cnop aan de Interne Keukentafel. Mét viool. We gaan het over haar speurtocht in archieven en bibliotheken hebben. Ann is op zoek gegaan naar partituren die nog in handen zijn geweest van 19de-eeuwse violisten. Ze hoopte krabbels in de marge te vinden die iets zeggen over hoe haar collega's toen hun instrument bespeelden.

We zullen het hebben over snaren van metaal en snaren van darm, over vingerzettingen, over boogstreken en strijkstokhoudingen, over de kin en de schouder van de violist, over details die pietluttig lijken voor een buitenstaander, maar die van groot belang zijn voor de violist zelf. En we zullen haar vragen om ons het verschil te laten horen.