Hoe kunnen docenten klachten van studenten voorkomen?

6 september 2016
Kan je als hogeschool vermijden dat studenten het oneens zijn met hun punten en gaan klagen bij de raad voor examenbetwistingen? Bij de hogeschool UC Leuven-Limburg gaan ze het alvast proberen. Daar gaat onderwijsrechtexpert Karen Weis docenten en studiebegeleiders coachen. Bedoeling is dat er minder klachten komen over de examens.

In “De Ochtend” lichtte onderwijsexpert Karen Weis alvast enkele tips van de sluier.

Zo worden stages heel vaak aangevochten. Daarom is het belangrijk dat de lector heel duidelijk communiceert. Hij of zij moet transparant zijn, en zorgen dat er dingen op papier staan, zeker als het slecht gaat. “Geef best feedback en schriftelijke opmerkingen”

Je moet niks verbloemen om de student niet te kwetsen. Want daar heeft de student niks aan.

Ook ‘motivering’ is belangrijk: lectoren geven regelmatig net iets te weinig uitleg waarom een bepaald cijfer opgelegd wordt. Als hij of zij daarop let, staan we al een pak verder.

Ook bij papers kan de lector transparanter zijn. Wanneer studenten problemen hebben met spelling, moet de lector de student ook voorbeelden geven van die fouten.

De coaching is niet verplicht. Maar wel handig.