"Hoe leerkrachten omgaan met kinderen die het financieel moeilijk hebben, is superbelangrijk'"

7 november 2016
Yasmien Naciri is columnist bij De Morgen en ondernemer. Nieuwe cijfers over armoede raken haar bijzonder, want ook haar ouders hadden het niet breed. Armoede blijft in een welvarend land zoals het onze vaak verborgen.

Hoewel de oudersvan Yasmien hadden het niet breed hadden, wilden ze zeker niet besparen op onderwijs. Yasmien en haar ouders deden er alles aan om alle activiteiten op school mee te kunnen doen. Tot ze in het zesde jaar zat, dan ging de schoolreis naar Tsjechië, Oostenrijk en Duitsland en bleek het prijskaartje te hoog. Drie leerkrachten én de directeur hebben er toen samen voor gezorgd dat ze een stevige korting kreeg, en zo is ze alsnog kunnen meegaan. Tot op de dag van vandaag weet ze nog steeds niet waar dat geld vandaan kwam. Uit de schoolkas? Hebben de leraars een deel van hun eigen korting afgestaan? 

"Leraars beseffen vaak niet dat ook inkt geld kost."
Yasmien Naciri

De manier waarop leerkrachten omgaan met kinderen die het financieel moeilijk hebben is bijzonder belanrijk. Het moet heel omzichtig gebeuren. Haar medeleerlingen hebben dit bijvoorbeeld nooit geweten.

Een klein gebaar van een leraar kan dus een grote invloed hebben, maar niet alle leerlingen hebben zulke positieve ervaringen als zij. Yasmien geeft zelf bijles aan kinderen in armoede. Ze hoort soms verhalen over leerkrachten die boos worden omdat een leerling een taak niet kan afdrukken. "Leraars beseffen vaak niet dat ook inkt geld kost."