Hoe omgaan met overprikkeling?

12 september 2018
Nina Mouton (foto © Sven Rammeloo)
Kinderen in huis, dat betekent ook extra prikkels in huis. Na een vermoeiende dag op het werk kan dat als teveel aanvoelen. Hoe ga je daar best mee om? Tips van psycholoog Nina Mouton.

Overprikkeling

Overprikkeling en ouderschap gaan hand in hand. Heel wat ouders komen in mijn praktijk met klachten als: ik kan niet meer tegen lawaai, ik vlieg uit tegen mijn kinderen, mijn hoofd zit vol en er kan niks meer bij, ik sluit me af, ik ervaar lichamelijke onrust, ik voel me opgejaagd... om er maar een paar te noemen. Kinderen rondom jou, betekent ook prikkels rond je. Na een vermoeiende dag kan dat als teveel aanvoelen. Het ligt niet aan de kinderen, maar aan de hoeveelheid prikkels die we al te verwerken hebben. De kinderen komen daar bovenop. Het gevolg is dat je je afsluit. Of dat de spanning weg moet en je kwaad wordt en vliegt uit.

Ontprikkelen is de boodschap. En nog beter: overprikkeling voorkomen. Maar ontprikkelende activiteiten zijn niet altijd even gemakkelijk structureel in te plannen. Wanneer de avondrush gepasseerd is en de kinderen in bed liggen, is televisie kijken of scrollen op social media een gemakkelijke oplossing. Maar in se betekent dat: nog meer prikkels. Kinderen zijn kleine sponsjes die heel goed kunnen aanvoelen wat je nodig hebt. Dus... waarom laat je je niet leiden door hen? Kinderen weten vaak zelf heel goed wat ze kunnen doen om te ontprikkelen. Doe gewoon mee! Met Lego bouwen, trampoline springen, samen schilderen of taartjes boetseren met plasticine, dansen op K3... allemaal toppers. Gedaan met jezelf afsluiten en je krijgt opnieuw mentale ruimte om te verbinden met je kinderen.

Als je kinderen vragen om mee te komen spelen, dan is dat een vraag naar vertragen en verbinden. Wedden dat je juist dat net nodig hebt?

Lees ook: