Hoe stelt u zich een Poolse migrant voor?

4 januari 2020
Laat ons raden: als een besnorde bouwvakker, naast een wit minibusje, met een frigobox met een thermos thee, zittend op een zak cement. Eerlijk? Wij ook.

Maar dat is raar. Want het had net zo goed een adelijke dame uit de belle epoque kunnen zijn. Of Frédéric Chopin. Een dubbelspion uit de tijd van de Koude Oorlog. Of iemand als Roman Polanski. 

Polen zijn een volk van landverhuizers. Dat komt o.a. omdat Polen 123 jaar lang niet meer bestaan heeft. Pas sinds het einde van WOI staat het terug op de landkaart. Dat alleen al is een straf verhaal dat Kris Van Heuckelom zaterdag aan onze keukentafel komt vertellen.

In 1830 hebben de Polen nog geprobeerd om opnieuw onafhankelijk te worden, maar dat is mislukt. En daardoor is het bij ons wél gelukt. Nog zo’n straf verhaal. Ook voor zaterdag.

Professor Van Heuckelom werkt aan de KU Leuven. Hij heeft een studie geschreven over het beeld van de Poolse migrant in de Europese cinema. We weten wat u nu denkt, maar u vergist zich. Dat is wél interessant.

Hoe wij de Poolse migrant / gastarbeider / oorlogsvluchteling / asielzoeker / overloper / gelukszoeker / banneling / … (schrap gerust of vul zelf in) in de loop der tijden in onze films hebben geportretteerd zegt meer over ons dan over de Polen die hun land hebben verlaten.

Waldek nog aan toen.

Beluister het volledige interview uit Interne Keuken:

Radio 1 Select