Hoe voorkomen dat voetgangers gegrepen worden door vrachtwagens? Vias pleit voor conflictvrije kruispunten

24 augustus 2021
© VRT
Hoe kan voorkomen worden dat voetgangers op kruispunten gegrepen worden door vrachtwagens? Dat is de vraag die helaas opnieuw gesteld moet worden na het ongeval waarbij twee zusjes vanmorgen zijn omgekomen in het stadscentrum van Antwerpen. Verkeersinstituut VIAS wijst in 'De Wereld Vandaag' nogmaals op het belang van conflictvrije kruispunten.

Wat is er precies gebeurd?

Dinsdagochtend, rond 9.15 uur werden twee meisjes (9 en 1,5 jaar jong) gegrepen door een vrachtwagen toen ze in het centrum van Antwerpen de Lange Leemstraat wilden oversteken, met een step aan de hand.

Een vrachtwagenchauffeur die uit de Sint-Vincentiusstraat kwam en links wilde afslaan, had de twee zusjes blijkbaar niet gezien die over het zebrapad overstaken. Uit het eerste onderzoek is gebleken dat zowel de meisjes als de chauffeur groen licht hadden.

Het is dus een klassiek geval van een zogenoemd "conflictueus kruispunt". “Dat betekent natuurlijk niet dat je geen voorrang moet verlenen aan de oversteekplaats”, zegt Kristof Aerts van het parket van Antwerpen. “De vraag blijft dus: had de vrachtwagenchauffeur zicht op de twee slachtoffers?” Dat moet verder onderzoek uitwijzen.

Lees verder onder het verslag uit 'Het Journaal'

Het ongeval roept ook opnieuw de vraag op: hoe kunnen we in voorkomen dat ongevallen met vrachtverkeer nog gebeuren in onze stads- en dorpscentra? Vorig jaar waren er 254 ongevallen binnen de bebouwde kom met vrachtwagens en fietsers of voetgangers in Vlaanderen.

Naast andere maatregelen, ziet Stef Willems van verkeersinstituut Vias één belangrijke oplossing om dit soort tragische ongevallen te vermijden. “Het belangrijkste is dat we gemotoriseerd verkeer en kwetsbare weggebruikers scheiden in tijd en ruimte.”

Beluister het gesprek met Stef Willems in 'De Wereld Vandaag' via Radio 1 Select

Conflictvrije kruispunten

Willems kijkt hiervoor vooral naar de "conflictueuze kruispunten”. Die kunnen weggewerkt worden door ze zo in te richten dat afslaande auto’s, moto’s en vrachtwagens nooit tegelijk groen licht mogen hebben met overstekende voetgangers en fietsers. Als je de verkeerslichten goed afregelt en het kruispunt goed inricht, krijg je conflictvrije kruispunten, waarbij niemand nog moet uitkijken of vrezen voor afslaand verkeer.

Vorige maand kondigde Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open VLD) nog aan dat conflictvrije kruispunten de norm zullen worden in Vlaanderen. Alleen als het echt niet anders kan, zal er nog van worden afgeweken.

Stef Willems stelt vast dat op vele plaatsen de kruispunten al worden aangepast en dat heel wat steden proberen het gemotoriseerd verkeer in de binnenstad te verminderen en meer ruimte creëren voor kwetsbare weggebruikers. “Die tendens is gelukkig in vele steden al aan de gang, maar het gaat nog niet altijd snel genoeg en dat leidt helaas tot het tragische ongevallen, zoals vanochtend nog gebeurde.”

Bron: vrtnws.be en 'De Wereld Vandaag'

Lees ook: