Hoed af voor Archie Shepp

18 januari 2018
Archie Shepp, één van de tenoren van de naoorlogse gouden generatie jazzmuzikanten, was even in Brussel en was zo vriendelijk onze man te woord te staan.

Archie Shepp (1937) studeerde muziek en theater en zette zijn eerste stappen in de jazz onder de hoede van John Coltrane. Eén van zijn eerste opnames heette dan ook Four for Trane (1964) en al snel kwam Shepp terecht op het progressieve platenlabel Impulse!, het label met het uitroepteken en de plek waar ook Coltrane, Charles Mingus en Cecil Taylor actief waren.

Actief en militant, dat bleef Shepp vanaf toen met albums zoals Fire Music, The Magic of Ju-Ju, Attica Blues en The Cry of My People, albums waarop Shepp zijn zwarte ziel blootlegde en, zoals zovelen toen in de jazz en alle mogelijke vormen van zwarte muziek, een vuist maakte voor een rechtvaardiger en gekleurder Amerika.

Naast een geweldige en veelzijdige muziekcarrière heeft Shepp vanaf de vroege jaren 1970 ook een academische carrière uitgebouwd, o.m aan de Amherst-universiteit in Massachussets.

In de aanloop naar het Brussels Jazz festival in Flagey probeerde Michaël Robberechts van Shepp te peilen naar zijn link met de kerk en gospelmuziek -dat blijft een hoorbare bron van inspiratie voor de saxofonist- en wat hij zo bijzonder vindt aan Frankrijk en Europa. Sinds vele jaren verdeelt Shepp nl. zijn tijd over de USA en Parijs.

HERBELUISTER hier het gesprek met de 80-jarige Archie Shepp :

Well, I guess I am into God, yeah.. I only hope that God's into me .. (lacht). Well, I don't exaggerate religion, I'm not an evangelist, but there is some of all that that lives inside me .. I think that music owes a lot to our environment. I mean, we are blessed to live on a planet that is extraordinary, a place that inspired painters like Cezanne and Picasso and musicians like Beethoven and Bach, Coltrane and Johnny Hodges. We do owe some respect.
Archie Shepp