"In huize Birker mag je je gratis verplaatsen"

7 oktober 2020
Bas Birker kreeg een opmerkelijke mail van zijn energieleverancier binnen. Daarin stond dat Bas zijn meterstand gratis mag doorsturen. En daar denkt Bas in zijn middagjournaal het zijne van.

Liefste landgenoten,

“Om de factuur van uw verbruik op te stellen, heeft uw energieleverancier juiste gegevens nodig. Fluvius bezorgt uw opgenomen meterstanden aan uw energieleverancier. Dit jaar kwam onze meteropnemer bij u langs, helaas zonder resultaat.”

Ik kreeg een brief van Fluvius, met de wervende kop: “Stuur uw meterstanden GRATIS door.” GRATIS, in groot kapitaal. Alsof ik een ongelofelijke buitenkans krijg. Alsof het me normaal een godsvermogen kost om naar de kelder te lopen, wat cijfers over te schrijven en die in te vullen op een website.

Newsflash, Fluvius; in huize Birker mag je je gratis verplaatsen. Uitgezonderd die keer dat dochterlief Liefkenshoektunneltje speelt en je een centje moet betalen als je de drukte in de keuken wil vermijden. Toch lief dat jullie achter mijn rug om met mijn kroost hebben besloten om alle routes naar de meter tolvrij te maken.

Weet je wat het is? Ik heb een Boxx. Je weet wel, zo’n slimme thermostaat. Ooit de natte droom van Bartje Tommelein, nu het saaiste beeldscherm thuis. De helft van de tijd zegt het ding dat ik mijn verbruik in realtime in kan zien. De andere helft zoekt het verbinding. Als ik behoefte had aan verbinding, dan stemde ik wel N-VA.

Ik kreeg die Boxx van Electrabel. Voor eenmalig 298 en een maandelijkse bijdrage van 6,50 Euro hoefde ik volgens Ciara van de afdeling ‘digitalisering, spionage en geldklopperij’ nóóit meer zelf de meterstanden door te geven. U snapt het, dat was een buitenkans. Inmiddels zijn we twee jaar en dus 454 euro verder en moet ik via een brief vernemen dat ik dat ook zelf had kunnen doen, maar dan GRATIS.

Begrijp me niet verkeerd. Ik vind het een mooie geste dat jullie dit jaar een meteropnemer langs stuurden omdat jullie de Boxx niet vertrouwen. Maar ik begrijp niet zo goed hoe die zonder resultaat huiswaarts kon keren. Was de bel kapot? Bleek hij dyscalculie te hebben? Is hij verongelukt op weg terug en zijn alle meetresultaten in vlammen opgegaan?

Natuurlijk ben ik bereid de taken van jullie ongelukkige meteropnemer waar te nemen. Maar moet dat gratis? Uiteindelijk doe ik zijn overbodige job, omdat jullie de spionage-apparatuur van Electrabel niet vertrouwen. Dus bij deze. Mijn meterstanden zijn 12163, 14877 en het reservegetal is 11630. Dat is dan 298 euro voor mijn hardware en 6,50 euro per maand voor de service. Ik zie ze wel verschijnen op de bankapp waarmee ik zelf mijn eigen bankzaken regel. Helemaal GRATIS.

Radio 1 Select