Ga naar hoofdinhoud

Luister Live

Programma's

Select

Podcasts

Alles begint bij luisteren

ontbreekwoordenboek

Radio 1 Sessies

album van de week

classic album van de week

Afbeelding van het programma: Hautekiet

Hautekiet

Hulpdiensten contacteren: ook via de sociale media?

ma 7 sep. - 2:28

In 1958 werden in België de noodnummers 900 en 901 in gebruik genomen. Sindsdien is de telefoon de enige manier om de hulpdiensten te contacteren. En dat terwijl burgers al enkele jaren hoofdzakelijk communiceren via de sociale media. Moeten de hulpdiensten dringend bijbenen?
Hulpdiensten contacteren: ook via de sociale media?

Tijdens het Pukkelpop-drama in 2011 werden de sociale media massaal gebruikt omdat het telefoonnetwerk overbelast was. De festivalgangers lieten via Twitter of Facebook weten dat ze ongedeerd waren, en al tijdens het noodweer verschenen online foto’s en filmpjes van de ravage. Toch kon je de hulpdiensten ook op dat moment niet bereiken via de sociale media. En dat kan tot op vandaag nog altijd niet.

40% van de Nederlanders wil dat tegen 2020 een oproep via de sociale media even snel beantwoord wordt als een oproep van een alarmnummer. Dat blijkt uit een onderzoek van VDMMP.

REAGEER

Wil jij de hulpdiensten kunnen contacteren via de sociale media? Ook bij bijvoorbeeld een brand of een ernstig verkeersongeval?
 
Of vind je het duidelijk zoals het nu is: bij grote problemen kan je alleen bellen. Simpel, snel en duidelijk.

Foto © pixabay.com

Lees ook:

Blijf op de hoogte

Ontdek de beste podcasttips, beluister het meest recente nieuws en doe mee aan exclusieve acties.

Volg ons op
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Jobs

Privacy

Gebruiksvoorwaarden

Heb je een vraag?

Contact

Wedstrijdreglement

Logo UitInVlaanderenLogo Cim Internet