De Ochtend
"Ik denk dat er veel ingenieurs zijn die zelf niet fietsen, die onze fietspaden aanleggen"
ma 4 jul. - 6:56
De fietspaden zijn wel aangelegd volgens de huidige geldende normen: ze zijn voldoende breed en voldoende afgeschermd van de rijweg. Maar ze zijn niet comfortabel, zegt Bruno Coessens. “De fietspaden geven trillingen en schokken, en dat heeft te maken met de keuze van het materiaal.”
De fietsers van tegenwoordig zijn ook kritischer geworden. Ze rijden niet alleen naar de bakker, maar gebruiken de fiets ook voor woon-werkverkeer. En als je 18 kilometer moet rijden op een oncomfortabel fietspad, dan erger je je. Coessens besluit:
Ik denk dat er veel ingenieurs zijn die zelf niet fietsen, die onze fietspaden aanleggen.
Compromis op lokaal niveau
Ook minister van Mobiliteit Ben Weyts reageerde in De Ochtend:
“Wij hebben een absolute voorkeur voor asfalt, in plaats van beton of klinkers, en die positieve evolutie is ingezet” zegt hij. “Maar dikwijls ben je afhankelijk van een soort compromis op lokaal niveau. Je moet dan met de gemeenten en de nutsbedrijven overleggen, en zo kom je tot goedkopere materialen.” In een aantal gevallen wordt er ook voor klinkers gekozen omdat men dan gemakkelijker aan de leidingen kan werken.
Soms moet je op lokaal niveau ook een afweging maken. Voor sommige gemeenten is de kostprijs van het materiaal echt te hoog. In dat geval kies men liever voor meer en veilige fietspaden, dan voor fietspaden waarop je minder schokken voelt.
Maar er is beterschap op komst. De subsidiegronden worden alvast uitgebreid, zegt Weyts.
Lees ook: Ruim helft van de Vlaamse fietspaden is niet comfortabel (deredactie.be)