Ga naar hoofdinhoud

Luister Live

Programma's

Select

Podcasts

Alles begint bij luisteren

ontbreekwoordenboek

Radio 1 Sessies

album van de week

classic album van de week

'Ik heb het gisteren voor het eerst gehoord en ben er nog niet goed van'

ma 22 mei - 11:54

Het Middagjournaal van Bavo Claes

Ik heb het gisteren voor het eerst gehoord en ik ben er nog niet goed van. Mijn kleindochters, allebei min of meer in de leeftijd tussen crèche en kleuterschool, worden gewassen met jongenszeep! Staat u me toe daar even publiekelijk schande van te spreken. De schande geldt uiteraard niet de ouders die hun dotten van dochters liefdevol in bad stoppen, maar die zeepfabrikant.

Vooraf, tussen haakjes: als ik zeep zeg, bedoel ik elk middel om de huid schoon te maken. Want chemisch gesproken is het product waarover we het hebben geen zeep. Op de flacon staat: bad en wascrème. Na bad mankeert een liggend streepje, blijkbaar hoef je niet te kunnen spellen om het te maken in de badartikelenbranche.

Op de site van de fabrikant (ik zal zo barmhartig zijn het merk niet te noemen) vind ik de bevestiging dat badzeep waarmee je álle kinderen kunt wassen, niet verkrijgbaar is. Je moet kiezen. Voor de allerliefste prinsesjes, lees ik, is een speciale crème ontwikkeld met een zachte geur voor meisjes. En bij die andere crème, met een frísse geur voor jongens, staat er: Ook stoere jongens moeten in bad, zeker na een dag vol nieuwe avonturen! Ik heb een vraag: wat te doen met al die avontuurlijke meisjes (ik ken er alvast twee)? En met al die stille, 'n beetje in zichzelf gekeerde jongens? Laten vervuilen dan maar?

Het bedrijf slijt ook shampoo, en daar is het van hetzelfde laken een pak. Ik lees dat meisjes het zo leuk vinden nieuwe kapsels uit te proberen. En jongens willen snel weer weg, op zoek naar nieuwe, spannende belevenissen.

Meneer of mevrouw de fabrikant, schaamt u zich niet? Dat u die seksistische blabla, die uw marketeers u blijkbaar in het oor hebben gefluisterd, klakkeloos hebt goedgekeurd? Ik hoopte nog even dat ik een advertentie uit de oude doos aan het lezen was, laten we zeggen uit 1900; maar nee, het gaat om een recente zogenaamde 'uitbreiding van het productgamma'. Zit u nu werkelijk te hopen dat ouders die een jongen en een meisje hebben, al uw spulletjes dubbel kopen? Op de flacons voor jongens staat een robot, op die voor meisjes een prinses. Goed gevonden hoor.

Om met de terechte winnaar van de Nobelprijs voor Liedjes te spreken: The times are-a-changin' - en al veel langer dan vandaag. Zou u dat ontgaan kunnen zijn daar op uw badbenodigdhedenbedrijf?

Lees ook:

Blijf op de hoogte

Ontdek de beste podcasttips, beluister het meest recente nieuws en doe mee aan exclusieve acties.

Volg ons op
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Jobs

Privacy

Gebruiksvoorwaarden

Heb je een vraag?

Contact

Wedstrijdreglement

Logo UitInVlaanderenLogo Cim Internet