“Ik voel me beledigd omdat ik niet wil dat dat imago op mij geplakt wordt”

8 juni 2018
© Radio 1
Onder diversiteit verstaat Annemie Peeters niet alleen gender- en huidskleurdiversiteit, ook op het vlak van leeftijd moet er een “goede mix” aanwezig zijn in de media. Peeters stoort zich al langer aan de manier waarop 50+’ers stereotiep worden weergegeven en hield een pleidooi in de laatste uitzending van ‘De Bende van Annemie’.

De aanleiding voor Peeters’ betoog was een reclamespotje van Plus Magazine, waarin een 50+’er opschept over haar kennis van online bankieren. “Maar die klinkt als een 80+’er”, merkte gastpresentator Bruno Wyndaele op. Het spotje doet namelijk uitschijnen dat de gemiddelde 50+’er niet met internet vertrouwd is. “Dat is toch niet de manier waarop je je verkoopt als een magazine voor jonge ouderen”, voegde Peeters eraan toe. “Ik voel me aangesproken en beledigd omdat ik niet wil dat dat imago op mij geplakt wordt.”

Dat is toch niet de manier waarop je je verkoopt als een magazine voor jonge ouderen

Hoewel het spotje waarschijnlijk niet met die intentie gemaakt werd, heeft het volgens Peeters wel dat effect op het publiek. “Het versterkt bij mijn jongere collega’s het idee dat 50+’ers moeten opkrassen.”

Peeters stopt dan wel met ‘De Bende’, voor een pensioen is het nog veel te vroeg. De komende maanden werkt ze aan een nieuw radioformat voor de toekomst. 

Beluister hieronder het gesprek én het beruchte reclamespotje in ‘De Bende van Annemie’:

Lees ook: