"Ik zou liever een debat zien over investeringen en de financiële toekomst van de NMBS"

19 oktober 2017
Spoorbaas Sophie Dutordoir heeft gisterenmiddag in de Kamer haar plan voor de NMBS voorgesteld. Ze maakt van veiligheid, stiptheid en communicatie stokpaardjes, maar ook intern moet er veel veranderen bij het spoor. De vakbonden reageren afwachtend.

"Natuurlijk kunnen er een aantal zaken aan de werking van de NMBS veranderd worden", zegt Luc Piens (ACV Transcom) in De Ochtend.

"Maar je moet ook kijken hoe het spoor functioneert. Je kan een treinbegeleider, treinbestuurder en iemand van het seinhuis niet democratisch laten beslissen wanneer er een trein vertrekt. De NMBS heeft een zekere hiërarchie nodig."

Financiële toekomst

"Praten over de werking van de NMBS is belangrijk, maar ik zou liever een debat zien over investeringen, over de toekomst van het bedrijf en over welke financiële toekomst het bedrijf zou kunnen krijgen."

"Het nieuwe veiligheidssysteem ETCS heeft 5 miljard euro gekost. Om 400 rijtuigen aan te kopen moet je op meer dan 1 miljard euro rekenen. Dat zijn enkel de investeringen, dan hebben we het nog niet gehad over de operationele kost om treinen te laten rijden en spoorwegen te onderhouden".

Minimale dienstverlening

Sophie Dutordoir is van plan om de minimale dienstverlening te gaan toepassen als het parlement daarover gestemd heeft.

Luc Piens reageert terughoudend: "Wij hebben een andere boodschap. Minimale dienstverlening is ageren op het mislukken van het sociaal overleg. Wij zeggen: er moet een goed sociaal overleg zijn, dan kunnen wij preventief werken".

"Bereid om in gesprek te gaan"

Piens besluit: "Wij zijn bereid om in gesprek te gaan met mevrouw Dutordoir, maar wat haar concrete plannen zijn, dat weten wij nog niet".

Radio 1 Select