De campagne wil met drie belangrijke ‘checks’ mensen aanzetten om goede gewoontes aan te nemen en vol te houden. Dit zijn ze:
- Ik blijf thuis en was regelmatig mijn handen
- Ik hou met ouderen alleen digitaal of telefonisch contact
- Ik hou 1,5 meter afstand als ik echt buiten moet zijn
"De boodschap is duidelijk: doe de check-check-check," zegt Vlaams minister-president Jan Jambon (N-VA) daarover. We willen die boodschap als Vlaamse overheid transparant en in nauwe samenwerking met het crisiscentrum de komende dagen tot bij elke Vlaming, jong en oud, krijgen. Iedereen kan vandaag levens redden", zegt Jambon.
De Vlaamse overheid krijgt voor deze campagne de steun van alle Vlaamse mediapartners en zal de boodschap breed verspreiden via televisie, radio, magazines, kranten en online. "We zien onze kwaliteitsvolle Vlaamse media hierin als echte partners. In tijden van crisis is correcte informatie essentieel, de media spelen daarin een centrale rol. Als Vlaamse overheid roepen we de komende dagen, weken en maanden op tot burgerzin. Iedereen heeft een verantwoordelijkheid: als iedereen de richtlijnen strikt en correct naleeft, kunnen we samen deze crisis het hoofd bieden en kunnen we het coronavirus verslaan," aldus nog Jambon.
Elodie Ouedraogo, Dieter Coppens en An Lemmens doen mee
Het mag duidelijk zijn dat de Vlaamse overheid nu ook de jongeren helemaal wil meekrijgen. Naast de hashtag op Twitter worden ook Bekende Vlamingen en influencers in de strijd gegooid. "De gezichten van de campagne zijn Elodie Ouedraogo, Dieter Coppens en An Lemmens. Zij moedigen iedereen aan om de check-check-check te doen. Want alleen als iedereen de drie regels volgt, kan de verspreiding van het coronavirus ingeperkt worden," benadrukt de Vlaamse overheid.