Illegaal opdrijven van elektrische fietsen is wijdverspreid: "Ik kan hem voor u tot 70 km/u laten rijden"

29 april 2019
© Belga
“Wil u een gewone elektrische fiets opdrijven tot 45 kilometer per uur, zodat hij even snel kan rijden als de supersnelle speedpedelecs?” Zowat overal waar we VRT-journalist Luc Pauwels de vraag stelde, gingen fietsenmakers erop in. Nochtans is de praktijk verboden.

Elektrische fietsen duiken almaar meer op in het verkeer. De gewone (de zogenoemde e-bike), met een motortje dat je bij het trappen ondersteunt tot 25 km/u. En de supersnelle speedpedelec. Veel duurder dan de gewone, maar ook veel sneller: je krijgt trapondersteuning tot 45 km/u.

De elektromotoren op de e-bike geven extra ondersteuning als je minder dan 25 kilometer per uur rijdt. Maar als je een beetje sneller wil trappen, valt het motortje stil, en zit je plots met een fiets van makkelijk 25 kilogram die je op eigen kracht moet voorttrappen. Frustrerend, vinden sommige fietsers blijkbaar.

De legale oplossing: een speedpedelec tot 45 km/u

De enige wettelijke oplossing is dan: een speedpedelec kopen. Die biedt trapondersteuning tot 45 kilometer per uur en is wettelijk duidelijk omschreven: de overheid beschouwt de speed pedelec als een bromfiets. Dat betekent: je hebt er een rijbewijs voor nodig (waarvoor je dus minimaal 16 jaar oud moet zijn), je moet de speedpedelec laten inschrijven met een nummerplaat, hij heeft een gelijkvormigheidsattest, een fietshelm is verplicht en je mag er geen fietspaden mee op waar ook voetgangers op mogen.

Bovendien zijn speedpedelecs niet goedkoop: ze zijn makkelijk 1.000 euro duurder dan een gewone e-bike. Voor topmodellen kan dat zelfs oplopen tot prijsverschillen van 5.000 euro.

De illegale oplossing: een e-bike tot zelfs 70 km/u

Maar er is ook een andere oplossing: een illegale, namelijk de fiets laten opdrijven. Zo blijft de motor kracht geven, tot zelfs 70 kilometer per uur. Op het internet kan je verschillende elektronische sets vinden die je bovendien zelf kan installeren. Maar ook nogal wat fietsenherstellers bezondigen zich aan de illegale praktijk, zo bleek uit het undercover onderzoek van Luc Pauwels en zijn collega's.

Van de 6 winkels die we op één dag lukraak bezochten, bleken er aanvankelijk maar liefst 5 bereid ons te helpen. Dat ging van het spontaan aanbieden om ons een opgedreven elektrische fiets te verkopen (zelfs zonder dat we de vraag hadden gesteld), een voorstel om de fiets op te drijven tot 70 kilometer per uur (!) en een onmiddellijke "ja" op onze vraag, met de waarschuwing dat het wel illegaal was.

Lees meer over het undercoveronderzoek op vrtnws.be

Het interview met Luc Pauwels in 'De Ochtend' hoor je hieronder:

Lees ook:

Radio 1 Select