Intercommunales, wat zijn dat nu juist?

13 februari 2017
Intercommunales, iedereen heeft er de mond van vol, maar wat zijn ze nu juist? Lieven Vandenhaute vroeg het aan Johan Ackaert, Professor politicologie aan de universiteit Hasselt.

Wat is het?

Een intercommunale is, simpel gezegd, een samenwerking tussen gemeenten, om moeilijke taken als nutsvoorzieningen en water aan te pakken. Maar PubliPart, het bedrijf waar Gents schepen van financiën Christophe Peeters (Open VLD) en schepen van Stadsontwikkeling Tom Balthazar (SP.A) in zetelden, was geen intercommunale, wel een naamloze vennootschap (NV). Dat komt omdat je taken van intercommunales kan afsplitsen en kan onderbrengen in een andere structuur, zoals een NV dus. "En op zo een NV gelden de regels die op intercommunales van toepassing zijn niet.", zegt Johan Ackaert.

Die naamloze vennootschap moet zich niet meer verantwoorden volgens dezelfde regels als de intercommunales.

De NV PubliPart val onder de intercommunale PubliLec, en buigt zich over het financieel beheer van diezelfde intercommunale. "Maar", zegt Ackaert, "die naamloze vennootschap moet zich niet meer verantwoorden volgens dezelfde regels als de intercommunales." PubliPart ging dan ook vrij ver in het beleggen van geld en onttrok zich aan het democratisch proces.

Intercommunale als troostprijs

Vaak worden intercommunales gezien als een soort van troostprijs voor gebuisde politici. Volgens Ackaert klopt dat beeld deels, al is er volgens hem wel verbetering merkbaar sinds de jaren 80: "Vroeger stond er niet eens in de regels dat vertegenwoordigers van de gemeentes ook daadwerkelijk gemeenteraadsleden moesten zijn. Dat is nu gelukkig anders. En wat betreft de vergoedingen voor het zetelen in een intercommunale: dat is iets van een 200 euro." Maar dat barema geldt dus niet voor aftakkingen van intercommunales, zoals PubliPart er één is.

Hoe lossen we dit op?

De vraag is nu: is hier niet iets scheef gegroeid? Misschien is het helemaal niet meer aan gemeentes om de nutsvoorzieningen van een gemeente te beheren. "Je kan je de bedenking maken of dit niet allemaal moet doorgeschoven worden naar het regionaal of federaal niveau. Het is ook erg complex geworden.", zegt Professor Ackaert. Volgens hem moet de hele structuur van intercommunales, zoals overigens geregeld gebeurt, tegen het licht gehouden worden en moet er aan gesleuteld worden.

 

 

Radio 1 Select