Ga naar hoofdinhoud

Luister Live

Programma's

Select

Podcasts

Alles begint bij luisteren

ontbreekwoordenboek

Radio 1 Sessies

album van de week

classic album van de week

De Wereld van Sofie

‘Inventing Anna’: “We worden allemaal misleid door de glanzende façade”

wo 16 feb. - 11:59

Oplichting is het thema in 'Inventing Anna' op Netflix, over Anna Sorokin. Die dook op haar 22ste plots op als Anna Delvey in New York, waar ze zich voordeed als een miljonairsdochter. Ze belazerde de boel en werd veroordeeld voor fraude. Geen probleem, dacht ze vanuit de gevangenis. Ze sloot een deal van 330.000 dollar met Netflix voor de exclusieve rechten op haar verhaal en loste zo haar schuld af. Journaliste Els Maes verdiepte zich in Sorokin voor Sabato, het weekendmagazine van De Tijd.
Oplichting is het thema in 'Inventing Anna' op Netflix, over Anna Sorokin.

Beluister het gesprek met Els Maes in 'De Wereld van Sofie' via Radio 1 Select

Anna’s verhaal liet mensen mijmeren over het nationale ethos van de Verenigde Staten, the American Dream, zegt journaliste Els Maes. “Dat je leven niet bepaald wordt door je afkomst, dat je eender wat kan bereiken, los waar je wieg stond.”
Want Anna’s wieg bevond zich in een klein Russisch dorpje, net buiten Moskou. Het gezin migreerde naar Duitsland, waar ze moeilijk kon aarden. Anna’s passie voor mode uitte zich al op jonge leeftijd. “Ze verslond modebladen en slaagde erin een stageplaats bij het modeblad Purple te versieren. Zo mocht ze naar de modeweek in New York.”

Verblind door glamour 

Ze gebruikte haar Russische familienaam niet langer en doopte zichzelf om tot de glamoureuze Anna Delvey, een Duitse erfgename. Haar luxueuze levensstijl, gebaseerd op bluf, verblindde velen. Maes vindt het opmerkelijk dat niemand zich vragen stelde. “Het was niet moeilijk om haar leugens te doorprikken. Het is raar dat niemand geïnteresseerd was in haar verhaal.” De relaties met anderen waren vooral oppervlakkig, zegt Maes. “Zolang Anna biljetten van 100 dollar rondstrooide als fooi, was de uiterlijke schijn voldoende.”

Zolang Anna biljetten van 100 dollar rondstrooide als fooi, was de uiterlijke schijn voldoende

Robin Hood met dure schoenen 

Maes merkt op dat je bij het kijken naar de serie, moeilijk sympathie kan opbrengen voor de gedupeerden. Haar omgeving profiteerde ook van haar, zegt Maes. “Sommigen vergelijken Anna met Robin Hood: het arme meisje dat steelt van de rijke elite. Maar Anna hielp de armen niet. Ze kocht vooral dure schoenen.” Het is volgens Maes veelzeggend dat ze vele fans heeft. Toch vindt ze Sorokin geen geslepen oplichtster: “Er was blufpoker en plantrekkerij. Anna kreeg geld los met de impliciete belofte het later terug te betalen.”

Anna kreeg geld los met de impliciete belofte het later terug te betalen

Kneedbare identiteit 

Maes vindt het heilige geloof in de eigen maakbaarheid een symptoom van deze tijd. “We herkennen er allemaal iets in. Identiteit is kneedbaar geworden. Op sociale media doen we ons interessanter voor. We vinden onszelf uit als personage. Misschien zien we hier het failliet van het onbegrensde geloof in ons eigen potentieel.”

Anna’s verhaal leert dat we snel misleid worden door een mooie, glanzende façade, aldus Maes. “We begonnen fictie te geloven en zien niet altijd de realiteit achter de verhalen.”

Hoe vergaat het Anna nu? Na haar vervroegde vrijlating wegens goed gedrag, zit ze op dit moment opnieuw in de gevangenis. ICE (Immigration and Customs Enforcement) arresteerde haar omdat haar visum is verlopen. 

Beluister het gesprek met Els Maes in 'De Wereld van Sofie' via Radio 1 Select

Lees ook:

Lees ook:

Blijf op de hoogte

Ontdek de beste podcasttips, beluister het meest recente nieuws en doe mee aan exclusieve acties.

Volg ons op
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Jobs

Privacy

Gebruiksvoorwaarden

Heb je een vraag?

Contact

Wedstrijdreglement

Logo UitInVlaanderenLogo Cim Internet