Hautekiet
Inwoners van Leuven parkeren het duurst
di 24 apr. - 1:03
De kat werd de bel aangebonden door Natacha Hofman. Zij vindt het niet kunnen dat Veurne geen bewonersparkeerkaarten heeft. In Veurne kan je in het centrum twee uur gratis parkeren in de blauwe zone, maar daarna moet je je wagen verplaatsen.
Een bewonerskaart? Ik zou er graag voor betalen. Maar dat gaat niet.
Nathalie Debast van de VVSG reageert: "Het klopt dat kleinere steden niet altijd inzetten op parkeerkaarten voor bewoners. De redenering is dat het gemeentebestuur de parkeerplaatsen op één dag aan meerdere mensen wil aanbieden. Wie voor langere tijd wil parkeren kan dat doen buiten het centrum, meestal is dat niet meer dan een paar honderd meter verder."
Grote verschillen tussen de centrumsteden
In de dertien Vlaamse centrumsteden kunnen de inwoners wel een bewonerskaart aanvragen, maar het parkeerbeleid in de verschillende steden varieert sterk.
- Aalst: €31,50 voor de eerste bewonerskaart, €120 voor de tweede bewonerskaart
- Antwerpen: per wooneenheid twee gratis bewonerskaarten
- Brugge: de eerste twee bewonerskaarten zijn gratis, de derde en vierde kosten €150 per jaar
- Genk: twee gratis bewonerskaarten
- Gent: de eerste bewonerskaart is gratis, de tweede bewonerskaart kost €250 per jaar
- Hasselt: eerste twee bewonerskaarten zijn gratis, de derde kaart kost €200 per jaar
- Kortrijk: de eerste bewonerskaart is gratis, de tweede kost €50 per jaar
- Leuven: de eerste bewonerskaart kost €60 per jaar, de tweede €300 per jaar
- Mechelen: twee gratis bewonerskaarten
- Oostende: een bewonerskaart kost €30 per jaar
- Roeselare: de eerste bewonerskaart is gratis, de tweede kost €100 per jaar
- Sint-Niklaas: de eerste bewonerskaart kost €5 voor drie jaar, de tweede kost €105 per jaar
- Turnhout: de eerste bewonerskaart is gratis, de tweede kost €125 per jaar
Wie dus zijn auto gratis voor de deur wil parkeren moet niet in Aalst, Leuven of Oostende gaan wonen. Wie twee wagens heeft en niet wil betalen voor een parkeerplaats moet in Antwerpen, Genk of Mechelen zijn.
Lokaal parkeerbeleid is essentieel
Zou het niet beter zijn om die reglementen meer te harmoniseren? Nathalie Debast: "de spelregels worden federaal opgesteld, maar het is noodzakelijk dat lokale besturen de reglementen aanpassen aan de situatie ter plaatse. Elke buurt heeft een eigen beleid nodig".
Debast heeft begrip voor mensen die kwaad worden omwille van het gevoerde parkeerbeleid in hun gemeente. "Voor veel mensen is een auto nog altijd hun vrijheid. Een parkeerplaats hoort daar bij."
"Toch denk ik dat we onze visie moeten bijsturen", zegt Nathalie Debast. "Het feit dat er zoveel wagens zijn is een probleem aan het worden in onze steden. Meer en meer stadsbesturen kiezen ervoor om het stadscentrum in de eerste plaats veilig en aantrekkelijk in te richten voor voetgangers, fietsers en het openbaar vervoer. De auto kan minder ruimte opeisen."
En andere mensen denken er ook zo over: