De Wereld van Sofie
Ivan De Witte: "Alle grote doorbraken worden beslist op buikgevoel"
do 10 jan. - 11:00
In een interview met De Standaard zei Ivan De Witte ooit: alle grote beslissingen worden genomen op basis van buikgevoel. Achter die uitspraak staat hij ook vandaag nog, al nuanceert hij ze wel:
"In een eerste instantie beroep je je best op alle mogelijke feitelijke gegevens. Maar om alleen op basis daarvan een besluit nemen, heb ik al mogen vasstellen, is moeilijk." Volgens De Witte hangt zeker 10 of 20 procent van een beslissing af van buikgevoel of intuïtie.
10 of 20 procent van een beslissing hangt af van buikgevoel
Volgens Ivan De Witte zijn logische argumenten dus zeker belangrijk, maar een doorbraak komt er door te vertrouwen op het buikgevoel: "De meeste ondernemers die ik ken hebben een zeer groot buikgevoel. Er is altijd een intuïtief moment.
Ghelamco Arena
De Witte maakte zelf ook al enkele belangrijke beslissingen op basis van buikgevoel: "Een paar jaar geleden zetten we met AA Gent een nieuw stadion, De Ghelamco Arena. Onderweg heeft dat project een paar keer stil gelegen. Toen heeft mijn buikgevoel me verder gestuwd tot het einde. En dat was zeker niet puur op logica gebasseerd."
Ook in zijn hoedanigheid als CEO van recruitlment bureau Hudson hecht De Witte veel waarde aan dat buikgevoel: "Nadat je alles onderzocht hebt, het CV hebt bekeken en vergeleken hebt, blijft er nog zoiets als het intuïtief gevoel. Er is een moment dat het meespeelt in het ganse proces."
Buikgevoel door evolutie
Filosoof Stefaan Blancke onderschrijft wat De Witte zegt: "Dat buikgevoel, of intuïtie, is tot stand gekomen door verschillende factoren. Onder andere natuurlijke selectie. Op één of andere manier draagt het dus bij tot hoe we omgaan met onze omgeving." Maar Blancke waarschuwt ook. Zo mogen we niet té veel vertrouwen op dat buikgevoel, want in sommige situaties, zoals in de wetenschap of de politiek, is dat gevoel ontoereikend.
Nog volgens Blancke zijn de ratio en intuïtie niet van elkaar los te koppelen: "In de klassieke psychologie was er een onderscheiden tussen de ratio en de intuïtie. Maar ook ons redeneren is een soort van intuïtie. Onze kennis is een soort van PR-bureau dat uitlegt waarom we dingen doen."