Japanse bierdrinkers mogen niet meer gloekgloekgloeken

26 april 2017
In Japan is er een nieuwe gedragscode voor alcoholreclame. Acteurs en zelfs animatiefiguren moeten voortaan ouder zijn dan 20 jaar. En vooral: ze mogen geen geluid meer maken tijdens het drinken, laat staan een welvoldane aaah-kreet slaken na de laatste slok.

Japan is vrij tolerant tegenover alchoholgebruik. Maar blijkbaar loopt het soms de spuigaten uit. Daarom heeft de sector zichzelf een gedragscode opgelegd. Men wil voortaan het genot van alcoholconsumptie minder aantrekkelijk voorstellen.

In de eerste plaats wil men het verbruik bij jongeren terugdringen. Daarom mogen acteurs die in reclamespots meespelen er niet te jong meer uitzien. 20 jaar is de voortaan de limiet. Opvallend: dat geldt ook als er animatiefiguren gebruikt worden.

Daarnaast mag tijdens het drinken in de clips het typische gloek-gloek-gloek geluid ook niet meer te horen zijn. En wat ook gebannen wordt is de nagenietende aaah als het glas leeggedronken is. In Japan vermoedt men immers dat die geluiden een soort van Pavlov-effect hebben op alcoholverslaafden. Beelden van drank die in de keel vloeit worden daarom ook gebannen.