“Je hebt een serieuze drive nodig om het nog vol te houden als leerkracht”

25 februari 2020
Schooldirecteurs trokken even geleden aan de alarmbel, want er is een nijpend lerarentekort en ondertussen vallen leerkrachten massaal uit. Ook leerkracht Evi kent het probleem, “Je hebt een serieuze drive nodig om het nog vol te houden als leerkracht”.

Vorige week trokken enkele schooldirecteurs aan de alarmbel en schreven ze een open brief aan minister van onderwijs Ben Weyts. Het ging om een noodkreet, want heel wat leerkrachten vallen tegenwoordig uit omdat er te weinig ondersteuning is.

“Het uitvallen van leerkrachten is een gevolg van de toenemende eisen die gesteld worden, en het feit dat je daar niet meer de tijd en energie voor hebt. Men vraagt meer, maar men geeft minder. Dat is niet haalbaar”, reageert een schooldirecteur in Achter de Feiten

Ook Evi Geysels, leerkracht secundair onderwijs in Sint-Norbertus in Antwerpen, kent het probleem. “Op dit moment bij ons op school zijn er drie 'full-times' die moeten worden ingevuld en we vinden niemand. De leerkrachten die al werken doen dan extra uren, waardoor de werkdruk nog hoger wordt”.

Te hoge werkdruk

“Eigenlijk heb je een serieuze drive nodig als leerkracht om dat vol te houden. Administratie in orde brengen, vergaderingen meevolgen, het lesgeven zelf, gooi dat allemaal op een hoop, en het wordt te veel”, gaat Evi verder.

Niet aantrekkelijk voor nieuwe leerkrachten

Het beroep wordt volgens de Evi ook niet aantrekkelijk genoeg gemaakt voor nieuwe leerkrachten. “Leerlingen zien die druk onder leerkrachten ook wanneer zij zelf school lopen, en dat heeft een invloed wanneer zij hun studiekeuze maken. De voorbije 5 jaar tijd koos 30 procent minder studenten voor een lerarenopleiding”.

Bovendien veranderen de leerplannen constant, volgens Geysels. “Ik moet volgend jaar met de leerlingen van het tweede jaar apps gaan creëren. Ik weet niet hoe”.

“We mogen nog blij zijn dat we die vakanties hebben, want neem dat weg, dan denk ik dat meer dan de helft van de leerkrachten stopt”.

Infrastructuur

Weyts gaat fors investeren in het onderwijs, drie miljard gaat naar de infrastructuur, en er komt ook een besparing van 20 miljoen in het secundair onderwijs. Maar hoe hard is dat nodig?

“Als ik die bedragen hoor, stel ik me vragen. Als bij ons op school de vraag zou gesteld worden, zou bijna iedereen drie extra werkkrachten verkiezen tegenover een nieuw klaslokaal. Het klopt dat daar geld nodig is, maar dat is nu niet de prioriteit”.

Beluister het volledige gesprek:

Lees ook:

Radio 1 Select