"Je moet klanten een reden geven om bij jou te komen winkelen"

6 januari 2016
Winkels moeten aantrekkelijk en gezellig zijn, ongeacht wat er gekocht kan worden. Het is een stelling die steeds meer op gaat. Maar is dat ook echt zo? En waarom?

Vorige week is Macintosh, het moederbedrijf van schoenenketens zoals Brantano en Scapino, officieel failliet gegaan. En in de aanloop naar dat faillissement zei Wouter Torfs dat de problemen onder andere komen door de onaantrekkelijkheid van de winkels. De mensen willen wel goedkoop winkelen, maar tegelijkertijd een gezellig gevoel tijdens het winkelen.

"De klant is erg veranderd en zeer veel gewoon", zegt Els Demey, retail coach bij Peppers & co. Je kan immers alles krijgen tegenwoordig, waar je maar wil. Dus: je hebt meer nodig dan dat. 

Je hebt beleving en winkelinrichting nodig om klanten een reden te geven om bij jou langs te komen.

 

Bekende voorbeelden zijn Albert Heijn, waar je tijdens het winkelen kan stoppen om een koffie te drinken, en ook Aldi experimenteert met nieuwe concepten, waaronder bioproducten. Een ander voorbeeld is United Nude, een schoenenwinkel in Londen, waar je een erg strak design aantreft (zie foto boven). De schoenen zijn daar op gekleurde blokken gezet, die verkleuren als er een schoen wordt uitgehaald. Zo vergeet je niet waar je de schoen moet terug zetten.

Het onlineaanbod blijft natuurlijk ook een belangrijke rol spelen. Coolblue speelt daar bijvoorbeeld goed op in. Het is een webwinkel, maar vestigde in België twee fysieke winkelpunten. "Dat geeft vertrouwen aan de consument. Hij heeft een vaste stek om naartoe te gaan." De fysieke winkel zal dan ook niet verdwijnen, denkt Demey: "Het is de enige manier om echt een persoonlijke boodschap over te brengen. Maar het online verhaal zal wel moeten worden meegenomen"

De grootste tip die Demey aan winkeluitbaters kan geven? 

- Ken je klant: wie zijn ze, wat doen ze, waarom zouden ze bij jou komen en waarom niet? Het is heel belangrijk om dat te onderzoeken, voordat je een concept uitwerkt.

- Bovendien moet je ook rekening houden met bepaalde trends, en hoe je daarop moet inspelen.

Radio 1 Select