Ga naar hoofdinhoud

Luister Live

Programma's

Select

Podcasts

Alles begint bij luisteren

Radio 1 Sessies

album van de week

classic album van de week

ontbreekwoordenboek

Nieuwe Feiten

Jef Neve: "Online concerten zijn oké, maar ik mis het gevoel dat het publiek de adem mee inhoudt bij de laatste noot"

wo 27 okt. - 0:22

"Tijdens een concert haalt een vrouw een bonbon uit haar handtas. Ze wil dat zo stil mogelijk doen, maar daardoor duurt het veel langer. En dan zit iedereen twee minuten lang niet meer naar de muziek te luisteren maar naar het krakende papiertje van die bonbon." Een herkenbare situatie, maar toch heeft Jef Neve het contact met het publiek heel hard gemist tijdens zijn online concerten. Dankzij een nieuwe streamingtool zou dat gemis wel eens verleden tijd kunnen zijn.
VRT

"Ik heb meer dan honderdvijftig streamingconcerten gedaan. Veel te veel", begint muzikant Jef Neve. "Vanaf het begin van de lockdown hebben we in een kleine studio diverse artiesten uitgenodigd. Dat ging van Gabriel Rios over Joost Zwegers tot klassieke muzikanten. Een heel breed gamma."

"Publiek houdt mee de adem in"

"Maar nu hebben we het er wel mee gehad", zegt Neve. "Het grootste probleem is dat je geen directe interactie met het publiek hebt. We hebben dat een beetje proberen op te lossen door onze luisteraars een chatvenster aan te bieden. Maar dat is helemaal anders dan de energie van een publiek voelen."

"Het is niet alleen het applaus dat je mist", gaat Neve verder. "Je voelt normaal ook letterlijk de aandacht. Als ik het laatste akkoord speel, en het wat langer laat duren, dan voel je wanneer een publiek aandachtig is en de adem inhoudt om mee die laatste noot te beleven. Dat inspireert me als muzikant."

"Soms heb ik ook het gevoel dat als je zelf niet genoeg aandacht besteedt aan het publiek, ze zich daar ook naar gaan gedragen, ze minder geïnteresseerd zijn en ze ook minder teruggeven."

Streamingconcerten

Tijdens die streamingconcerten heb je bepaalde stoorelementen niet, zoals het krakende papiertje van een bonbon, maar de positieve vibe ontbreekt wel. "Al kregen we via dat chatvenster wel veel warme reacties. Er zijn zelfs vriendschappen ontstaan tussen mensen die elke week trouw op post waren."

Hoe dan ook zijn online concerten dus helemaal niet te vergelijken met de échte concerten, in een volle zaal. De aandacht en het enthousiasme van een publiek kan een concert maken of kraken. En dankzij een nieuwe technologie waar onder meer neurowetenschapper Jelle Demanet (Hogeschool West-Vlaanderen) aan werkt, kan dat binnenkort ook het geval zijn tijdens streamingconcerten.

Kenmerken afleiden via gezichtsdetectie

“We gaan digitale tools inzetten om die terugkoppeling van het publiek naar de muzikanten mogelijk te maken. We gaan mensen naar een streamingsconcert laten kijken, we vragen of ze toestemming geven om hun camera aan te zetten, en dan gaan we via gezichtsdetectie van bepaalde kenmerken op hun gezicht dingen afleiden. Die dingen koppelen we terug naar andere kijkers en de artiesten. Dat is heel experimenteel.”

“We kozen ervoor om emoties af te leiden, en die te groeperen en terug te koppelen. Maar ook de aandacht detecteren we. We kunnen het waarnemen wanneer mensen beginnen te friemelen of wegkijken", legt Demanet uit.

Kleurenpalet

“De muzikanten krijgen de reacties van het publiek te zien via een kleurenpalet in lijnen. De emoties worden daarin weergegeven en hoe snel de kleuren veranderen, wijst op hoeveel aandacht op dat moment aan het concert wordt gegeven.”

"Dit is de allereerste keer dat zoiets gedaan wordt, dus we zijn benieuwd naar hoe het zal lopen." Het is alvast een hele mooie eerste stap om streamingconcerten iets menselijker te maken.

Wie het experiment/concert wil bijwonen, kan zich inschrijven via hitlab@howest.be. Het concert vindt plaats op vrijdagavond 29 oktober 2021 om 20 uur.

Beluister het gesprek via Radio 1 Select.

Lees ook: 

Lees ook:

Blijf op de hoogte

Ontdek de beste podcasttips, beluister het meest recente nieuws en doe mee aan exclusieve acties.

Volg ons op
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Jobs

Privacy

Gebruiksvoorwaarden

Heb je een vraag?

Contact

Wedstrijdreglement

Logo UitInVlaanderenLogo Cim Internet