Jennifer Heylen: "Je kan niet tegelijk een geloofwaardige actrice én influencer zijn"

7 augustus 2021
Jennifer Heylen in het Pijnven© Radio 1
Iedere zaterdag moet een bekende Vlaming verplicht z’n gsm uitzetten en trachten te voelen wat het is, leven zonder likes, zonder applaus en zonder publiek. Dat is toch de bedoeling in De Boshut van Annemie Peeters, en die boshut staat in het Limburgse Pijnven.

Herbeluister deze uitzending:

Vandaag beklimt actrice Jennifer Heylen de stalen trap van het Treehouse in Hechtel-Eksel. Ze speelde onder andere mee in de vtm-series Brak en Instafamous, of misschien zag je haar al wel eens opduiken in een sketch van De Ideale Wereld. Binnenkort zal ze ook te zien zijn in de nieuwe film van Jonas Govaerts, Hazard, die we volgend jaar in de cinemazalen mogen verwachten. En ook in het laatste seizoen van De Slimste Mens Ter Wereld veroverde Jennifer de harten van vele kijkers.

Liever geen influencer

De deelname aan De Slimste Mens leverde Jennifer ook wel wat op. Tijdens de opnames gebruikte ze, op aanraden van een vriendin ‘Rescue Spray’, iets dat zou helpen om te kalmeren. Dat viel op, en dus contacteerde het merk haar nadien: “Ze vroegen me om ambassadeur van hun merk te worden!” Daar bedankte Jennifer toch voor. Maar er kwam ook een andere vraag binnen. “Nadien kreeg ik ook de vraag van een ngo, Light For The World, of ik het zag zitten om hun boodschap te helpen delen. En toen dacht ik: als ik nu eens nee zeg tegen àlle merken van wie ik die vraag krijg, en alleen hierop toezeg. Dat lijkt me een nobeler doel dan alleen maar reclame te maken.”

Jennifer Heylen ziet het volop gebeuren, rondom zich, hoe bekende mensen of influencers op sociale media wél ingaan op allerlei reclame-aanvragen. “Vaak staat daar behoorlijk wat geld tegenover, maar dan ben je ook wel gebonden aan een heel strak contract. Ik heb een gigantisch autoriteitsprobleem, en het feit dat in dat contract staat ‘jij gaat op die dag dat posten, met die hashtag en die tekst erbij’, dan word ik al zot. Alles ligt vast: zoveel stories, zoveel berichten. Ik doorzie ook de campagnes op sociale media. Ik zie dat mensen die ik volg daaraan meedoen, ze posten dezelfde hashtags, hebben dezelfde kleren aan, maar ‘op hun eigen manier’.” Daar past Jennifer liever voor. “Wij worden gebombardeerd met een gestroomlijnde boodschap. Ik vind dat vies.”

De actrice vindt ook dat het de geloofwaardigheid van de mensen aantast. ““Je kan niet een geloofwaardige actrice zijn én tegelijkertijd op Instagram reclame te maken. Ik denk dat je moet kiezen. Enfin, niemand moet iets, maar ik zie het zo. Ik heb het gevoel dat dat een stukje van je credibiliteit als persoon wegneemt.”

Het leuke aan dit bos is dat we efkes géén reclame te zien krijgen.

Light for the World

Jennifer Heylen licht graag nog even toe waarom ze dan wel graag de ngo ‘Light for the World’ steunt. “De organisatie biedt oogoperaties aan, bijvoorbeeld voor mensen met katarakt. De afstand naar een ziekenhuis is soms zo groot, dat mensen er niet snel geraken.” Wat Jennifer ook belangrijk vindt, is dat de ngo werkt met mensen en middelen van het land in kwestie zelf. “De dokters, de brillen, alles wat ze nodig hebben: er worden geen volle schepen of vliegtuigen vanuit het westen naar daar gebracht, ze gebruiken de middelen van het land waar ze actief zijn.”

Jennifer is blij met het werk van deze ngo, want stelt zich toch soms ook vragen bij campagnes van bepaalde hulporganisaties. “We zijn allemaal opgegroeid met de afbeeldingen van zwarte kindjes met een dikke buik en de boodschap ‘voor 15 cent kan jij een kindje redden’. Je kan niet mensen hier bombarderen met die beelden en verwachten dat zij zwarte kindjes hier niet ook zo bekijken. Dat is een eenzijdige boodschap die je brengt.” 

Wil je meer weten over Light For The World, kijk dan op de website.

Boswachter Eddy Ulenaers en Jennifer Heylen
Boswachter Eddy Ulenaers en Jennifer Heylen

Boswachter Eddy Ulenaers

Boswachter Eddy komt ook weer langs, en hij heeft het vandaag over communicerende bomen. "En dat is niet zweverig, dat is allemaal wetenschapelijk bewezen!" Hij legt uit hoe dat precies in zijn werk gaat: "Bomen hebben een soort draadnetwerk onder de grond. De grootste boom van het bos, de moederboom, is verbonden met een heel stuk van het bos. Door dat ondergrondse netwerk kan ze communiceren met andere bomen. De moederboom kan stoffen sturen naar bomen die bepaalde dingen nodig hebben. De bomen moeten zelfs niet van dezelfde soort zijn, om met mekaar te kunnen communiceren!"