Jezus in zijn 'glorieuze naaktheid'

4 april 2017
In The National Gallery in Londen loopt een tentoonstelling over de bijzondere vriendschap tussen twee Italiaanse grootmeesters van de Renaissance: Michelangelo & Sebastiano. De twee inspireerden elkaar meer dan 25 jaar lang.

De topper van de tentoonstelling is een Jezusbeeld, dat uit Rome mocht overkomen. Alleen, Jezus draagt op het beeld geen lendendoek. 

Is dat nu uitzonderlijk? Peter Schmidt, kannunik in de Sint-Baafskathedraal van Gent, zegt dat het expliciet tot de opdracht behoorde om Jezus zonder lendendoek af te beelden.

"Zo luidde de opdracht."

Er steekt ook een theologisch idee van die tijd achter de naakte Jezus: "God heeft de mens gemaakt naar zijn beeld en gelijkenis. En een naakt menselijk lichaam, werd toen gezien als de hoogste Schepping van God. En in zijn 'glorieuze naaktheid' is Jezus een soort openbaring van de Heerlijkheid Gods op aarde. Hij is de verrezen Jezus", aldus kannunik Schmidt.

Schaamte(loos)

Tijdens de renaissance werd het menselijk lichaam herontdekt. "Er heerste niet zo'n schaamte als tijdens de Victoriaanse periode van de 19e eeuw"

"Ook in de Renaissance waren wel mensen geschandaliseerd door het beeld, maar de schaamte was minder groot"

De vele Griekse naaktsculpturen werden hiervoor gezien als het ideaalbeeld. 

Not Michelangelo's finest

Een voorstelling van Jezus op deze manier komt zelden voor, volgens Schmidt, wat meteen de populariteit van het beeld verklaart.

"Hij is dan wel bloot, maar het is niet één van de sterkste beelden van Michelangelo", besluit kannunik Schmidt.