Ga naar hoofdinhoud

Luister Live

Programma's

Select

Podcasts

Alles begint bij luisteren

Radio 1 Sessies

album van de week

classic album van de week

ontbreekwoordenboek

De Ochtend

Jitske Van de Veire steunt nieuwe Te Gek?!-campagne over depressie: "Wil proberen taboe te doorbreken"

wo 29 sep. - 7:41

De organisatie Te Gek?!, die psychische problemen bespreekbaar wil maken, lanceert vandaag een nieuwe campagne die de problematiek van depressie onder de aandacht moet brengen. Onder meer Jitske Van de Veire, woordvoerder van Wel Jong Niet Hetero, treedt op als ambassadrice. Ze is zelf ook ervaringsdeskundige en getuigde in 'De Ochtend': "Ik zou het fijn vinden als er op school een vak zou worden gegeven over mentaal welzijn."
Jitske Van de Veire

Jitske Van de Veire merkte zelf dat het niet goed met haar ging toen ze 19 jaar oud was. "Alles liep toen een beetje verkeerd in mijn leven. Ik had veel last met mijn geaardheid, mijn studies gingen niet goed, mijn levensstijl was niet gezond... Het was een vicieuze cirkel en ik had daardoor een heel laag zelfbeeld. In mijn hoofd was het één potje donkerte." Toen ze een week lang in haar bed had gelegen en er niet meer uit wilde komen, trok ze aan de alarmbel. "Ik heb toen naar mijn vader gebeld en die is me komen halen. Hij zag ook dat het echt niet goed was."

Erover babbelen

Maar niet iedereen heeft een netwerk waarop hij kan terugvallen, dat beseft ook Van de Veire. "Ik  heb de luxe gehad dat ik naar mijn ouders kon bellen, maar ik weet dat heel veel mensen die luxe absoluut niet hebben." Juist daarom is het belangrijk dat Te Gek?! de problematiek van depressie onder de aandacht brengt met hun nieuwe campagne, vindt ze. "Het is goed dat er zoiets op poten wordt gezet. Het is al zo moeilijk om erover te babbelen, dus ik ben blij dat dit project er is en dat ik er ambassadeur van kan zijn."

Het is al zo moeilijk om erover te babbelen, dus ik ben blij dat dit project er is en dat ik er ambassadeur van kan zijn.

Erover babbelen is cruciaal, weet Van de Veire. Zelf zocht ze hulp bij een psycholoog, die ze nog steeds regelmatig bezoekt. "Dat doet deugd, je kan bij een neutraal persoon ventileren en vragen stellen. Is het normaal dat ik mij zo voel bij deze situatie? Soms zijn er periodes in mijn leven waarvan ik weet: nu moet ik opletten dat ik niet opnieuw in hetzelfde stramien beland. En dan ga ik weer babbelen voor een paar weken en dat helpt. Dat is ook niet erg, daar zijn psychologen voor hè."

Ook op sociale media getuigt Van de Veire regelmatig over haar mentale gezondheid. In een post vertelt ze hoe ze als tiener zelf naar rolmodellen zocht, maar deze niet vond. Haar eigen Instagram-pagina is een antwoord op die zoektocht, schrijft ze. Van de Veire merkt dat sociale media de jonge generaties kunnen helpen op vlak van mentale gezondheid. "Ik merk dat er meer over gebabbeld wordt. Ook op sociale media, die de problematiek meer bespreekbaar hebben gemaakt. Al zijn sociale media natuurlijk ook wel dubbel."

(lees verder onder de Instagram-post)

Van de Veire hoopt dat de campagne van Te Gek?! kan helpen om de kennis over depressie groter te maken en de problematiek meer bespreekbaar te maken. "Ik probeer om een soort taboe te doorbreken", zegt ze. "En ik hoop gewoon dat er in het algemeen meer gebabbeld kan worden over mentaal welzijn. Ik zou heel blij zijn als mensen op deze campagne inpikken en dat het blijft hangen. Ik zou het ook heel fijn vinden als er op school bijvoorbeeld een vak gegeven zou worden over mentaal welzijn. Dat is misschien een beetje utopisch, maar toch."

Ik zou het fijn vinden als er op school een vak zou worden gegeven over mentaal welzijn.

De campagne van Te Gek?! wordt vandaag afgetrapt en blijft een heel jaar lang lopen. Ze draagt de naam "Wellicht", want "in het midden van een depressie vraag je je wel eens af of het ooit wel weer licht wordt". Er zullen spotjes en posters verschijnen via verschillende mediakanalen. Daarnaast worden onder meer ook lezingen georganiseerd, wandelingen op poten gezet en Wim Opbrouck trekt in het voorjaar van 2022 met een muziektheatertournee door Vlaanderen. Raymond van het Groenewoud schreef ook een themalied voor de campagne. In het voorjaar van 2022 zal op Canvas ook een documentaire worden uitgezonden, waarin vier mensen getuigen over hun depressie.

Bron: vrtnws.be en 'De Ochtend'

Lees ook:

Lees ook:

Blijf op de hoogte

Ontdek de beste podcasttips, beluister het meest recente nieuws en doe mee aan exclusieve acties.

Volg ons op
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Jobs

Privacy

Gebruiksvoorwaarden

Heb je een vraag?

Contact

Wedstrijdreglement

Logo UitInVlaanderenLogo Cim Internet