"Jongeren willen meer praten over verliefdheid en de eerste keer"

3 maart 2017
"Jongeren willen meer praten over verliefdheid en de eerste keer"
Bram Moriën (17) geeft maandag zélf seksuele voorlichting aan zijn klasgenoten. Hij kreeg een minuut (of wat langer, want voor seks moet je tijd maken) om te oefenen.
De Minuut (03/03)

Op iniatief van de Vlaamse Scholierenkoepel, Sensoa en de werkgroep relationele en seksuele vorming VSK, zijn we samen met nog een hoop scholieren rond de tafel gaan zitten op volgende plan uit te denken:

Als je jongeren vraagt hoe zij hun relationele en seksuele vorming op school hebben ervaren, krijg je veel verschillende antwoorden:

  • Sommigen zijn tevreden met de vorming op hun school
  • Anderen zien veel ruimte voor verbetering

Die laatste groep wilt minder focus op allerlei risico’s en minder condooms over bananen rollen. Heel leuk in de biologieles in het derde jaar, maar we willen meer. Want na een les seksuele voorlichting hangt er een sfeer van verbondenheid en nieuwsgierigheid. 

Jongeren willen meer praten én weten over holebiseksualiteit, genderdiversiteit en ogenlijkschijnlijk simpele dingen zoals verliefdheid of de eerste keer. Die thema's komen te weinig aan bod.

Hoe ziet de actie er uit? Samen met een vriend ga ik het hebben over relaties: welke relaties zijn er, en met wie mag ik een relatie hebben? Met andere woorden: mag ik als 16-jarige een relatie hebben met iemand van twintig?

We willen ook graag taboe's doorbreken zoals genderidentificatie en seksualiteit bij holebi's. Thema's waar de meeste jongeren niet zo goed van op de hoogte zijn.

Het belangrijkste doel van de les is een vertrouwensband creëren waardoor iedereen bij elkaar terecht kan en aanvaard wordt. We willen zo interactief mogelijk 'les geven'.

Want enkel als een relationele seksuele voorlichtingsbeleid door leerlingen en leerkrachten wordt uitgedragen, kan een school een genderdiverse omgeving worden waar je je als volwassene-in-wording kan ontwikkelen.

Maak werk van een degelijke relationele en seksuele vorming! Dat is een basisrecht voor alle leerlingen. Doe het in samenspreek met de leerlingen zelf.

Zij zijn immers de experts on the field.