Jongeren willen zo snel mogelijk een sixpack: “Dit kan ronduit gevaarlijk zijn”

13 maart 2018
Niet alleen meisjes van 16, maar ook jongens liggen wakker van hun lijf. Ze sporten zich te pletter, in de hoop snel een ‘sixpack’ te krijgen. “Als ze dat doen zonder goede begeleiding, is het ronduit gevaarlijk” zegt Peter Hespel.

“Er is een enorme trend dat jongeren liefst zo vroeg mogelijk aan een sixpack moeten geraken” zegt Peter Hespel, professor inspanningsfysiologie in Nieuwe Feiten. “Het foute daaraan is dat krachttraining bij jongeren gebruikt wordt op een verkeerde manier. Het dient bij hen enkel om de uitstraling van de buik te verbeteren, terwijl een goede krachttraining bij jongeren andere doelen moet nastreven. Namelijk de beweeglijkheid en de houding verbeteren. Men legt de focus totaal verkeerd.”

“De sixpack legt de focus volledig op de buikspieren. Die moeten uiteraard getraind worden. Maar je moet een volledig pakket van oefeningen doen om je lichaam op een evenwichtige manier te ontwikkelen.”

“Niks verkeerd trouwens met krachttraining, tenzij je het op een verkeerde manier gaat doen” gaat Hespel verder. “Bij jongeren moet je dat heel geleidelijk opbouwen. Dat kan al vanaf jonge leeftijd, met oefeningen met het eigen lichaamsgewicht en met lichte gewichten. Maar als je nog nooit krachttraining gedaan hebt en plots met zware gewichten gaat werken, kan het zijn dat je nooit de juiste techniek onder de knie gekregen hebt.”

Rugkwetsuren

Kan je dan overdrijven met buikspieroefeningen? “Je kan overdrijven met alles wat met sport te maken heeft, ook met lopen en fietsen” zegt Hespel. “Maar het wordt zeker gevaarlijk wanneer je met grote en losse gewichten gaat werken, want dan kan je rugkwetsuren krijgen. Als je dat doet zonder goede begeleiding is het ronduit gevaarlijk, zeker voor jongeren.”

Krachttraining is een traject van jaren, besluit Hespel. Dus wie op enkele weken tijd een lijf zoals dat van Matthias Schoenaerts verwacht, is eraan voor de moeite.

Lees ook: