Jumbo start met "kletskassa" in ons land: "Een tegengewicht in een steeds meer gedigitaliseerde wereld"

27 september 2021
© Luc Claessen (Belga)
De Nederlandse supermarktketen Jumbo wil tweehonderd "kletskassa's" openen en start binnenkort met eentje in ons land. Ook concurrent Albert Heijn test het concept uit. Kletskassa's zijn kassa's waar er bewust tijd wordt gemaakt voor een gezellige babbel, specifiek om de eenzaamheid bij ouderen draaglijker te maken.

Kletskassa's. In Nederland kijken ze niet meer op. In België wordt het iets fonkelnieuw. Jumbo heeft voorlopig nog niet bekendgemaakt op welke locatie in ons land ermee uitgepakt zal worden. Pauline Neerman, specialist detailhandel, vertelt in 'De Wereld Vandaag' dat de keten al een test met een kletskassa heeft gedaan in 2019. "Toen kwam de coronacrisis en moest zowat alles contactloos. Maar Jumbo was heel tevreden over de test", legt Neerman uit.

Het vormt een tegengewicht in een steeds meer gedigitaliseerde wereld met zelfscans.
Pauline Neerman, specialist detailhandel

Jumbo wil naar eigen zeggen de eenzaamheid tegengaan die gepaard gaat met de vergrijzing van de maatschappij. "Een kwart van de Belgen is tegenwoordig al een senior en supermarkten willen een sociale ontmoetingsplaats blijven", duidt Neerman. Aan een kletskassa wordt een sociaal momentje gecreëerd, de kassamedewerker kiest er ook voor om net die kassa te bemannen en staat er dus voor open een praatje te slaan.

"Het idee erachter is dat je geen druk of haast voelt die je anders wel bij een (gewone) kassa ervaart", aldus Neerman. "Het vormt een tegengewicht in een steeds meer gedigitaliseerde wereld met zelfscans. Heel wat oudere mensen hebben het misschien moeilijk met die nieuwe technologieën en met digitaal winkelen." Neerman wijst erop dat er zelfs winkels bestaan waar er geen kassa's meer zijn. "Amazon is daarmee gestart in de VS, en in China en Londen zijn er ook kassaloze winkels."

Wat valt er bij te winnen?

Uiteraard speelt bij kletskassa's marketing een rol. Neerman: "Het is van de nood een deugd maken. Het is een manier om te differentiëren. Als je dan toch nog kassa's hebt met medewerkers van vlees en bloed, kan je er iets extra's van maken. Ik denk niet dat winkels er financieel veel bij zullen winnen. Het is een gebaar. "

Neerman vermoedt dat de nieuwigheid wel kan aanslaan. "Ja, Belgen zijn terughoudender, maar het is niet de bedoeling dat je je hele levensverhaal vertelt aan de kassa. Ik denk wel dat er nood aan is: weten dat je je tijd kunt nemen aan de kassaband, al was het maar om wisselgeld te zoeken, dat kan een verschil maken."

Dirk De Wachter: 'Ik zou de eenzame mens graag onder de andere mensen zien"

Psychiater Dirk De Wachter had in 2019 gemengde gevoelens bij de kletskassa's. "Ik zou de eenzame mens graag onder de andere mensen zien, zodanig dat hij niet alleen met de kassierster maar ook met de andere wachtenden een praatje kan slaan", reageerde hij toen.

De Wachter benadrukte toen ook dat niet enkel oudere mensen zich eenzaam voelen. "Het is merkwaardig hoe in grote steden ook jongeren blijken eenzaam te zijn. Ik ben bang dat ze niet langs die kassa zullen passeren, maar alles zullen bestellen via het internet."

Beluister het gesprek met Pauline Neerman in 'De Wereld Vandaag' via Radio 1 Select

Bron: vrtnws.be en 'De Wereld Vandaag'

Lees ook: