Hautekiet
Is een centraal aanmeldingssysteem voor scholen een goed idee?
ma 26 feb. - 8:25
Ik wil als minister zelf graag hebben dat iedereen in Vlaanderen gebruik kan maken van dat centrale systeem, dat je ook inschrijft op één dag, maar N-VA koppelt daar de wens aan om die dubbele lijsten af te schaffen", zegt Hilde Crevits aan VRT NWS. "Niet iedereen is het daarmee eens dat we die dubbele lijsten afschaffen. Zo lang we niet door die discussie zijn, kan ik geen centraal aanmeldingsregister in het leven roepen. Ik heb daarvoor een decretale aanpassing nodig en daarvoor moet je met drie partijen akkoord zijn."
"De meerderheidspartijen hebben zich uitvoerig gebogen over het huidige inschrijvingsdecreet", zegt Vlaams parlementslid Kris Van Dijck (N-VA) in De Ochtend. "Er zijn voor wat ons betreft twee grote problemen: dat zijn de wachtrijen, maar anderzijds het feit dat het huidige inschrijvingsdecreet zeer complex is en niet transparant. Wanneer je online gaat werken, dan is men verplicht met een dubbele contingentering te werken, met zogenaamde kansrijke en kansarme leerlingen."
"Wij zijn wel degelijk voor een centraal aanmeldingsregister. Ik zie daar alleen maar voordelen voor", zegt Van Dijck nog. "Maar die stap om die dubbele contingentering weg te nemen die door scholen, door het katholiek onderwijs en door ouders als zeer irrelevant ervaren wordt, laat ons die stap ook zetten.
Het Katholiek Onderwijs zit op dezelfde lijn als de N-VA. "Wij zijn niet tegen een centraal aanmeldingssysteem", zegt topman Lieven Boeve. "Waar wij wel tegen zijn, is dat men meer wil doen dan de schoolkeuze te realiseren. Als je dat dan ook nog eens wil combineren met een sociale mix realiseren, dan overbelast je dat systeem. Dan hebben ouders niet langer de zekerheid dat de school waar zij hun kinderen naartoe willen sturen voor hen bereikbaar is."
"De oplossing is dat men de twee ontkoppelt", vindt Boeve. "Dat men het centraal aanmeldingssysteem realiseert waar alleen de vrije schoolkeuze het criterium is, en dat men de sociale mix op andere manieren probeert te realiseren, bijvoorbeeld door te kijken naar de financiering van scholen die veel kansarmen opvangen."