Kandidaat-leveranciers van opvolger F-16 moeten vandaag beste bod indienen: dit staat op het spel

14 februari 2018
Twee producenten van gevechtsvliegtuigen moeten vandaag hun beste bod indienen bij Defensie. Ons land wil de oude F-16-toestellen vervangen en nieuwe vliegtuigen aankopen, goed voor een bedrag van zowat 3,6 miljard euro. Jens Franssen, expert Defensie, legt uit hoe de procedure verder verloopt. "Tegen de NAVO-top in Brussel komende zomer moet ons land iets op tafel kunnen leggen."

Ons land wil 34 nieuwe gevechtsvliegtuigen kopen om de verouderde F-16-toestellen te vervangen. Daarvoor is een aanbestedingsprocedure uitgeschreven waarvan de deadline vandaag verloopt. Twee kandidaten dienen vandaag hun dossier in: het Amerikaanse bedrijf Lockheed Martin, dat de F-35 bouwt, en het Europese consortium van Airbus/BAE, dat de Eurofighter Typhoon bouwt.

Experts in verschillende werkgroepen zullen zich na vandaag buigen over die vuistdikke offertes, legt Jens Franssen, journalist Defensie, uit in De Ochtend. "Ze evalueren de offertes op 3 domeinen. Het eerste -en het belangrijkste- is de capaciteit: de bewapening, de radar, de motor... Wat kan het toestel? Dat weegt door voor 57 procent. Het tweede is de kostprijs. En dat gaat niet zozeer over louter de aankoopprijs -tussen de 3,6 en 4 miljard euro- , maar grofweg wat het kost om de toestellen jarenlang te gebruiken, de werkelijke kostprijs. Dat weegt door voor 33 procent. Het derde is de economische return: het is een dure aankoop, wat kan je daarvan laten terugvloeien in bijvoorbeeld tewerkstelling, onderzoek..."

De criteria om de dossiers te beoordelen, zijn opgesteld door mensen van de luchtmacht. De experts die de offertes beoordelen, zijn ook mensen van de luchtmacht. "Dat is op zich logisch omdat het om heel technische dossiers gaat, je hebt dus technische mensen nodig", zegt Franssen.

Franse kandidatuur buiten de competitie

Oorspronkelijk waren 5 kandidaten aangeschreven, uiteindelijk dienen er slechts 2 een offerte in. "Bronnen bij die andere constructeurs vertellen mij dat ze geen dossier ingediend hebben omdat de offerte volgens hen te veel in één richting geschreven is, die van de F-35", zegt Franssen.

De Franse constructeur Dassault dient geen dossier in, maar wil zijn Rafaele-toestel wel laten meedoen buiten die officiële juridische aanbestedingscompetitie. "Frankrijk wil die competitie opzijschuiven en heeft ons land een voorstel gedaan, een partnerschap om nieuwe gevechtsvliegtuigen te bouwen. Minister van Defensie Vandeput is daar niet zo mee opgezet, terwijl coalitiepartner MR de deur wel op een kier laat", zegt Franssen.

"België moet op NAVO-top in Brussel iets op tafel kunnen leggen"

De werkgroepen hebben ongeveer anderhalve maand de tijd om de ingediende dossiers te bestuderen. "Ze maken een rangschikking op, een lijstje dat naar de regering gaat, die dan een beslissing moet nemen. Het is de bedoeling dat dat voor 11-12 juli gebeurt. Dan is er een grote NAVO-top in Brussel. De NAVO wil dat ons land meer investeert in Defensie, en binnen die uitgavenpost aan militair materieel. Twee jaar geleden hebben we van de NAVO een tik op de vingers gekregen omdat dat nog onvoldoende gebeurde. In Brussel moet ons land echt iets op de tafel kunnen leggen."

Bron: vrtnws.be