Hautekiet
Kathleen Cools: "Mijn zoon is sinds Kerstmis niet thuis geweest, en zou morgen heel graag landen"
wo 13 apr. - 9:36
De Gilde van Luchtverkeersleiders voert actie omdat een nieuw sociaal akkoord werd ondertekend in hun paritair comité. Luchtverkeersleiders kunnen nu op 55 jaar op disponibiliteit gaan, de leeftijd waarop luchtverkeersleiders niet meer hoeven te werken en nog 85 procent van hun loon krijgen. In een nieuw voorstel zou dat stelselmatig worden opgetrokken naar 58 jaar.
Toen Kathleen Cools gisterenavond de eerste berichten over afgeschafte vluchten boven Zaventem hoorde, dacht ze eerst aan een terreurdreiging. Later bleek het om een actie van de luchtverkeersleiders te gaan. Cools dacht niet alleen aan haar zoon die misschien niet in België raakt, maar ook aan het personeel:
Hoe erg is dit niet voor het personeel op de luchthaven?
Tenslotte doen zoveel mensen hun opperste best om de luchthaven weer naar behoren te doen draaien” voegt Cools toe.
Als journalist beseft ze maar al te goed dat elk verhaal twee kanten heeft. Alleen zal nog moeten blijken wat het precieze verhaal van de luchtverkeersleiders is. Ze hoopt hen nog te kunnen uitnodigen in de studio van Terzake. Want ze heeft nog veel vragen:
Waar we nog niet genoeg een beeld over hebben: wat voor werk de luchtverkeersleiders precies doen en in welke omstandigheden
Het moet een enorm stresserende job zijn, met een enorme verantwoordelijkheid”, beseft Cools. Maar de timing van de acties vindt ze in ieder geval bijzonder ongelukkig. Al geeft ze toe dat die opmerking ‘persoonlijk’ is.
Eén reactie willen we je niet onthouden. Luchtverkeersleider Bram liet via ons forum weten:
Als je het Belgocontrol dossier een beetje zou volgen, zou je weten dat er al ongeveer 10 jaar acties bezig zijn, meestal zonder de reizigers te treffen.