Ga naar hoofdinhoud

Luister Live

Programma's

Select

Podcasts

Alles begint bij luisteren

Radio 1 Sessies

album van de week

classic album van de week

ontbreekwoordenboek

Nieuwe Feiten

Kerstcadeaustress? De wetenschap biedt hulp!

di 17 dec. - 0:14

Echt geen idee wat je voor je tante Maria of voor de bomma onder de kerstboom moet leggen? En al helemaal geen idee hoeveel budget je eraan moet besteden? De wetenschap biedt hulp.
© Pixabay

Twee methodes kunnen je helpen bij het zoeken naar kerstcadeaus, vertelt Babette Moonen van de 'Nieuwe Feiten'-redactie. “Eentje om te bepalen hoeveel je moet uitgeven zonder over te komen als een vrek of als iemand die veel te veel geld heeft. En eentje om te bepalen wat het perfecte cadeau is.”

Wat moet je spenderen?

In Amerika is Kerstmis echt “een groot ding”. Amerikaanse economen zochten er uit hoeveel je best aan je kerstcadeaus besteedt. En blijkbaar is dat 1% van je jaarinkomen, voor al je kerstcadeaus samen.

Let wel: de waarde van een cadeau wordt ook mee bepaald door wie het cadeau geeft, en bovendien: "verhouding is alles". Als jouw lief je een doos chocolade koopt, vind je dat misschien een beetje ‘cheap’. Als jouw kleine zusje je chocolaatjes geeft, ben je misschien wel erg vereerd en gecharmeerd. 

Maar het gaat om Amerikaans onderzoek dus! (Meer info vind je hier)

Wat koop je best?

Hiervoor gebruiken we deze formule: (L x 2) + O + E2 - PD + EM = PP

De formule is 2 keer L + O + E tot de tweede macht - PD + EM, en dan krijg je PP, the perfect present.

L staat voor Luisteren. Dat moet je enorm ernstig nemen, vandaar dat je de waarde van L moet verdubbelen. Je moet kleine hints proberen op te pikken in de weken of maanden voor Kerstmis om zo te weten te komen waarmee je tante Maria of de bomma een plezier kan doen.

O staat voor Observeren. Ook dat heeft dus te maken met de persoon voor wie je iets moet kopen. Ga eens met hem of haar een winkel binnen en hou zijn of haar reacties op verschillende producten in het oog. Nog een gouden regel: hoe langer ze iets vasthouden of bekijken in een winkel, hoe liever ze het willen.

Daarbij moet je ook nog E optellen, dat staat voor Effort. Als blijkt dat je genoeg moeite gedaan hebt om iets speciaals voor die persoon op de kop te tikken, ben je alweer een stapje dichter bij het perfecte geschenk. Speciaal naar die ene winkel rijden, iets laten personaliseren, … Effort is zo belangrijk dat je het tot de tweede macht moet verheffen.

Daarvan moet je dan iets aftrekken: PD. Personal Desire. Persoonlijke voorkeuren. Koop dus geen iPad voor je partner als jij stiekem een iPad wil. Ook al is het een duur cadeau, je toont vooral dat je redelijk egocentrisch ingesteld bent. Maar ook: dingen die jij leuk vindt, vindt een ander misschien niet leuk. Ga niet automatisch van je eigen voorkeuren uit.

Daarbij tel je dan nog eens EM op, Empathie. Verplaats je in de schoenen van de ander: wat zou hem of haar op dit moment in zijn of haar leven helpen? Heeft die persoon een drukke baan en gaat ie gebukt onder stress? Koop hem dan iets dat helpt te ontspannen. Is het iemand die af en toe klaagt dat ie geen tijd heeft om te ontbijten? Geef hem bijvoorbeeld een ‘granola-abonnement’. Iemand met een druk gezin die graag nog eens weg wil van zijn kinderen? Knutsel zelf babysitcheques.

Kortom: als je weet wat er speelt, kan je het perfecte cadeau geven. 

Beluister het gesprek met Babette Moonen:

Lees ook:

Blijf op de hoogte

Ontdek de beste podcasttips, beluister het meest recente nieuws en doe mee aan exclusieve acties.

Volg ons op
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Jobs

Privacy

Gebruiksvoorwaarden

Heb je een vraag?

Contact

Wedstrijdreglement

Logo UitInVlaanderenLogo Cim Internet