Ga naar hoofdinhoud

Luister Live

Programma's

Select

Podcasts

Alles begint bij luisteren

ontbreekwoordenboek

Radio 1 Sessies

album van de week

classic album van de week

De Wereld Vandaag

Keuzestress bij streamingdiensten: 4 op de 10 mensen haken af wanneer ze te lang naar film of serie zoeken

di 16 nov. - 9:23

Door streamingdiensten als Netflix of Disney+ is het aanbod films en series om naar te kijken zo groot geworden, dat veel mensen grote moeite hebben om nog een keuze te maken. Vier op de tien kijkers geeft aan wel eens af te haken bij het zoeken naar iets om naar te kijken. "Het aanbod is zo groot dat we ons verliezen in de keuze", klinkt het.
Netflix

Je komt thuis van een drukke dag op het werk en besluit samen naar een film of een serie te kijken. Je begint te zoeken op Netflix, Disney+, Streamz en/of Amazon Prime. Je kijkt naar een trailer, twijfelt en scrolt toch weer verder. Je kostbare quality time tikt intussen voorbij. Soms zoek je zo lang dat je besluit niet meer te kijken.

Is bovenstaande voor jou herkenbaar? Je bent lang niet alleen. Volgens Telecompaper, een bedrijf dat media-onderzoek uitvoert in Nederland haakt 4 op de 10 kijkers weleens af bij het zoeken naar een film of serie. "Het is een paradox", legt Frank Goedertier, marketingprofessor aan de Vlerick Business School uit in 'De Wereld Vandaag'. "Er is zoveel aanbod en dan verliezen we ons in die keuze."

Hoe groter het aanbod, hoe meer mensen het gevoel hebben dat kiezen verliezen is.

Goedertier onderzoekt de combinatie tussen psychologie en media. Hij ziet meerdere factoren die tegelijk die keuzestress verklaren. "Enerzijds heb je uitstelgedrag: hoe groter het aanbod, hoe meer mensen het gevoel hebben dat kiezen verliezen is. Anderzijds blijkt ook uit onderzoek dat mensen al op voorhand spijt hebben dat ze de verkeerde keuze gaan maken. Wat we ook zien is zelfverwijt dat groter is als je de foute keuze maakt."

Die keuzestress wordt volgens Goedertier in de hand gewerkt door de streamingplatformen zelf. "Om klanten aan te trekken doen ze alsof ze alles hebben", legt hij uit. "Eens je klant bent, loop je verloren in de keuze." Het is natuurlijk niet in het voordeel van de streamingbedrijven om hun klanten te laten afhaken bij het kiezen, want op termijn lopen ze het risico dat je je abonnement opzegt. Daarom proberen ze jouw keuze te vergemakkelijken.

Je moet geen perfectionist proberen te zijn. Goed genoeg is ook goed.

"Een typische tactiek daarvoor is het indelen van series en films in categorieën", legt de onderzoeker uit. Tegelijk weten de streamingplatformen ook dat mensen vaak met een bepaald doel in het achterhoofd op zoek gaan naar een serie of film om te bekijken. "Netflix experimenteert er bijvoorbeeld mee om hun aanbod in te delen in categorieën op basis van een doel of gevoel. Een reeks om te bekijken "om eens goed te lachen" of "om met de hele familie te bekijken"."

Voor wie af en toe verdwaalt in het aanbod op streamingplatformen heeft Goedertier nog een ultieme tip. "Je moet geen perfectionist proberen te zijn", zegt hij. "Goed genoeg is ook goed. Geef dingen een kans en kijk ze uit. Morgen is er nog een dag. Dan heb je je quality time van vandaag niet verspild aan het maken van een keuze."

Beluister het gesprek met Frank Goedertier in 'De Wereld Vandaag' via Radio 1 Select

Bron: vrtnws.be en 'De Wereld Vandaag'

Lees ook:

Lees ook:

Blijf op de hoogte

Ontdek de beste podcasttips, beluister het meest recente nieuws en doe mee aan exclusieve acties.

Volg ons op
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Jobs

Privacy

Gebruiksvoorwaarden

Heb je een vraag?

Contact

Wedstrijdreglement

Logo UitInVlaanderenLogo Cim Internet