Kidfluencers beslissen wat er onder de kerstboom ligt

13 december 2018
Als je wil weten wat je kind onder de kerstboom wil, dan moet je op YouTube zijn. Daar zitten de kidfluencers, die steeds meer ouders laten die beslissen over wat er dit jaar in het kerstpakje zit.

“Kidfluencers hebben heel veel invloed hebben op jonge kinderen. Ze maken video's op YouTube, maar verstoppen daar stiekem reclame in”, vertelt Ketnet-presentator Elindo Avastia in Nieuwe Feiten.

Maar wat is een ‘kidfluencer’ nu? Het zijn jonge youtubesterren die filmpjes waar ze cadeau’s uitpakken of hun mening geven over een stuk speelgoed. Slim, want video’s met knisperende geluiden werken heel goed bij kinderen. “Een heel bekend voorbeeld is Ryan van Ryan Toysreview. Hij is amper acht en zijn filmpjes halen miljarden views”, aldus Avastia.

De filmpjes lijken onschuldig, maar eigenlijk gaat het volgens Avastia soms over verdoken reclame. “De meeste van de producten die ze krijgen zijn gewoon gesponsord of de video’s die ze maken worden betaald door een speelgoedbedrijf”, vertelt hij. “Bedrijven willen gewoon dat een bepaald product op de markt gezet wordt en gekocht gaat worden door kinderen die naar YouTube kijken”, gaat hij verder.

De kanalen worden vaak door de ouders van de kinderen beheerd. Maar ondertussen harken ze wel miljoenen dollars binnen. “Vanaf het moment dat het om miljoenen, miljarden views gaat, kan je ervan uitgaan dat er bedrijven mee in het spel zitten”, vertelt Avastia. “Zo’n video’s zijn vaak bijna ‘televisiewaardig’. Er is professionele belichting, je ziet dat ze dure apparatuur gebruiken. Dan weet je dat er geld in omloop is.”

Radio 1 Select