Kinderjournaal Karrewiet blaast twintig kaarsjes uit: "Duiding op kindermaat in wildgroei van (fake) nieuws"

11 februari 2022
Karrewiet, het kinderjournaal van Ketnet, bestaat twintig jaar. Ankers Jelle Mels, Meryem El Mandoudi en Amber Janssens blikken vanavond in een feestelijke uitzending samen terug op de hoogtepunten van twee decennia aan duiding op kindermaat. “We mee geëvolueerd met de nieuwsbehoefte van kinderen”, vertelt Katrien Van Der Slycken, hoofd JONG bij VRT NWS. "Dat maakt ons relevanter dan ooit."

Zes make-overs, drie ankers, een Karrewiet-lied en een Karrewiet-gezelschapsspel, de Grote Karrewiet Verkiezingsshow in 2019, een coronaspecial met premier Alexander De Croo in 2021 en interviews met tal van internationale sterren zoals Steven Spielberg, Romelu Lukaku en Greta Thunberg. Karrewiet heeft er op z’n zachtst gezegd twintig boeiende jaren opzitten.

“We hebben het concept van Karrewiet door de jaren heen verschillende keren heruitgevonden, en ook nu denken we al vooruit”, zegt Katrien Van Der Slycken, hoofd JONG bij VRT NWS. “Het is van cruciaal belang dat we mee evolueren met de nieuwsbehoefte van kinderen, zodat we hen aan boord kunnen houden.”

Die flexibiliteit en vinger aan de pols maken Karrewiet vandaag relevanter dan ooit, vindt Van Der Slycken. “TikTok, Instagram, op tv en op de radio: kinderen zien en horen overal nieuws. Daarnaast circuleert er veel fake news op sociale media. Wij brengen in die wildgroei duiding en context. We hebben aandacht voor de mening van en de interactie met kinderen. Zo willen we hen helpen om kritisch te leren nadenken in een gepolariseerde maatschappij.”

Van Instagram naar TikTok

Al van bij de start in januari 2002 houdt Karrewiet vast aan een glasheldere visie. “We gaan geen enkel nieuwsfeit uit de weg, maar brengen het wel kort en feitelijk. Pak nu het overlijden van Dean: dat was zo’n groot verhaal dat kinderen er onmogelijk aan konden ontsnappen. We gaven het nieuws mee, zonder al te veel details maar met duiding dat de politie bezig was met een onderzoek en dat de daders waren opgepakt en in de cel zaten. Vervolgens lieten we kinderen uit de buurt aan het woord en vertelde een kinderpsychologe hoe je met zo’n nieuws kan omgaan.”

Het team van Karrewiet is vanzelfsprekend erg goed op de hoogte van wat leeft onder de jeugd”, aldus Van Der Slycken. “We steken ook regelmatig met andere Europese jeugdjournaals de koppen bij elkaar om kennis te delen.” Een van de meest recente veranderingen die werd doorgevoerd, was de switch van Instagram naar TikTok. “We willen aanwezig zijn op de kanalen waar kinderen zitten, en dat werd gaandeweg TikTok in plaats van Instagram. Bijgevolg ging die laatste op de schop. Zo’n keuzes moet je durven maken.”

Twintig jaar Karrewiet op vrijdag 11 februari om 17.50 uur op Ketnet, Ketnet.be en in de Ketnet-app.

Bron: vrtnws.be en De ochtend