"Kledingmerken hebben alle middelen om de Bengaalse overheid onder druk te zetten"

24 februari 2017
Morgen begint in Bangladesh de Dhaka Apparel Summit, de jaarlijkse samenkomst van textielbedrijven over de toekomst van de sector. Winkelketens H&M, C&A, Tchibo en Inditex – het moederbedrijf van Zara – sturen hun kat uit protest tegen de slechte arbeidsomstandigheden . Sara Ceustermans, initiatiefnemer van de Schone Kleren Campagne: “Dit is het eerste belangrijke signaal van de merken."

Volgens Ceustermans is de beslissing van de grote winkelketens er gekomen als antwoord op haar oproep om een einde te maken aan de maatregelen die de regering van Bangladesh en fabriekseigenaren de voorbije maanden invoerden met betrekking tot de vakbonden. 

“Dit is het eerste belangrijke signaal,” zegt Sara Ceustermans, "al moeten de merken zich uitdrukkelijker uitspreken tegen het beleid. Zij hebben alle tools om de Bengaalse overheid onder druk te zetten."

Ceustermans ziet de grote winkelketens niet uit Bangladesh vertrekken. "De productielonen zijn laag en de merken hebben een handig handelsovereenkomst met Bangladesh die de import naar Europa heel voordelig maakt."

Staken en betogen is de enige manier voor werknemers om hun ontevredenheid te uiten

Sinds de instorting van het Rana Plaza in 2013 zijn de fabrieken in Bangladesh veiliger geworden. Maar het kan beter, zegt Ceustermans: "De lonen zijn al vier jaar ongewijzigd en de vakbondsvrijheid bestaat niet. Zolang dat niet verandert, komen er geen structurele verbeteringen van de arbeidsomstandigheden in Bangladesh."

Radio 1 Select