Kleine modeontwerpers zijn nauwelijks beschermd tegen plagiaat van grote concerns

3 april 2019
Radio 1
Murielle Scherre, de Gentse lingerieontwerpster van La Fille d'O wacht op een uitspraak in haar plagiaatproces tegen H&M. Modekenner Linda Van Waesberge supportert.

Ook in de modewereld binden kleinere ontwerpers vaak de strijd aan tegen grote multinationals. Denk aan Murielle Scherre die een van haar ontwerpen al te gelijkend zag terugkeren in de winkelrekken van keten H&M. Modejournaliste Linda Van Waesberge heeft het fenomeen al vaker gezien, vertelt ze in 'De Wereld van Sofie'.

“Ik vind het heel flink dat Murielle Scherre stappen onderneemt, want in de meeste gevallen is het een eindeloze fincanciële lijdensweg. Je kijkt aan tegen een onmogelijke zee van langdurige mogelijkheden. Ook al is het bewijs overduidelijk, er zijn voorlopig geen bindende copyrightwetten in Europa."

Scherre staat niet alleen. Van Waesberge geeft in één moeite nog andere voorbeelden maar de wet van de sterkste heerst. De grote modehuizen of concerns pikken gratuit ontwerpen uit défilés van scholen en academies, van elkaar en uit elkaars archieven, van kleine ontwerpers. 

Gelukkig zijn er de sociale media

"Er is gelukkig veel controle op sociale media, en er zijn reacties van fans en volgers" zegt Van Waesberge. "Juridisch zijn de ontwerpers niet beschermd, maar via sociale media springen de ontwerpen en het plagiaat wel in het oog. Instagramaccount Diet Prada is een mooi voorbeeld." (zie hieronder)

(lees verder onder de Instagramfoto)

Er zijn ook een aantal instanties die de ontwerpers beschermen zoals Flanders DC (het aanspreekpunt van de Vlaamse Overheid voor ondernemen in de creatieve sector) en i-DEPOT (waar je je merken kunt beschermen). Het is alleen nogal duur.

Een ontwerp kan je voor 35 euro vastleggen bij i-DEPOT maar een ontwerper maakt honderden ontwerpen per jaar en dat dikt aan, besluit Van Waesberge.

Lees ook:

Radio 1 Select