Kolonisatie verplicht in eindtermen secundair onderwijs

10 juni 2020
© Thierry Roge (Belga)
Leerlingen die afstuderen in het secundair onderwijs in Vlaanderen, moeten binnenkort op zijn minst basiskennis hebben over de koloniale geschiedenis van België. In de ontwerptekst van de nieuwe eindtermen voor geschiedenis wordt kolonialisme voor het eerst expliciet vermeld.

In de ontwerptekst van de nieuwe eindtermen voor geschiedenis wordt kolonialisme expliciet vermeld, dat schrijft 'De Standaard' en wordt bevestigd door het kabinet van minister van onderwijs Ben Weyts (N-VA). De voltallige Vlaamse regering en het Vlaams parlement moeten de nieuwe eindtermen wel nog goedkeuren.

In de huidige eindtermen staat voor elke graad in het secundair onderwijs alleen welke historische periode de leerkracht geschiedenis moet behandelen. Leerkrachten kunnen daardoor zelf kiezen of ze lesgeven over Congo of de dekolonisatie. In de nieuwe zullen er voor het eerst historische sleutelbegrippen opgenomen worden zoals imperialisme, (neo)kolonisatie en dekolonisatie.

Nieuw is ook dat de nieuwe eindtermen vragen om meerdere perspectieven te bekijken, zegt professor geschiedenis Karel Van Nieuwenhuyse (KU Leuven) in 'De Ochtend'. “ De geschiedenis van Congo wordt nu voortdurend door een blanke bril bekeken, alsof de plaatselijke bevolking alleen maar een passieve rol had. Dat heeft niets te maken met zelfhaat maar leidt tot een beter en genuanceerd historisch begrip. Als je wil nadenken over een probleem, moet je dat vanuit verschillende hoeken bekijken, dat is niet anders voor het verleden.”

Beluister het gesprek met Karel Van Nieuwenhuyse in 'De Ochtend':

Bron: vrtnws.be en 'De Ochtend'

Lees ook:

Radio 1 Select