"Kom je bij een winkelverantwoordelijke, vraag dan eerst naar het rapport van de kinderen"

27 oktober 2017
Dat een vrouwelijke NMBS-baas de eerste in lange tijd is die spoorbedienden een persoonlijk bezoek brengt, is volgens Wouter Torfs geen toeval. "Dat mannenbastion heeft nood aan vrouwelijke energie en leiderschap uit het hart."

In haar eerste zeven maanden als NMBS-baas sprak Sophie Dutordoir persoonlijk met spoorbedienden. Dat tot hun grote verbazing, want in 28 jaar hadden ze geen baas meer gezien. Geen verrassing dat dit door een vrouwelijke CEO gebeurt, vindt Wouter Torfs, CEO van Schoenen Torfs. “Dat mannelijke bastion heeft nood aan vrouwelijke energie en leiderschap uit het hart, in plaats van Excel-sheets, kpi’s en consultants”, vertelt hij. 

Dat mannelijke bastion heeft nood aan vrouwelijke energie en leiderschap uit het hart, in plaats van Excel-sheets, kpi’s en consultants

Torfs staat erom bekend als bedrijfsleider dicht bij zijn personeel te staan, een houding die hij (onder meer) meekreeg van zijn vader. “Die zei - al was het eerder een metafoor: ‘Als je bij een winkelverantwoordelijke komt, moet je in eerste instantie vragen naar het rapport van de kinderen’.”

Maar zoon Torfs gaat zelfs nog een stapje verder door ook in de winkels mee de handen uit de mouwen te steken. “Rechtstreeks contact met medewerkers en klanten geeft ongefilterde informatie die je niet krijgt via rapporten of middenmanagement. Daarnaast bouw je er een schat aan geloofwaardigheid mee op als je als CEO niet te beroerd bent om mee te werken.”

Je bouwt een schat aan geloofwaardigheid op als je als CEO niet te beroerd bent om mee te werken

Al zijn de zevenhonderd werknemers van Torfs een peulschil vergeleken met de NMBS. Toch vindt Torfs dat de zet van Dutoirdoir een goed signaal geeft. “Ze bouwt er veel geloofwaardigheid mee op. Ze moet nu met haar beleidsvoering laten merken dat ze geluisterd heeft, anders is het maar een charmeoffensief.”

Torfs is verrast dat het bezoek van Dutordoir aan spoorbedienden zelfs nieuws is. “Betekent een bedrijf leiden ook niet luisteren naar de mensen aan de basis?”, stelt hij. “Het lijkt me net de kern van de zaak om contact te hebben met werknemers.

Een goede leider maakt ook goed contact met zichzelf. Door te weten waar hij goed in is, maar ook minder goed.

“Het heeft ook met stijl van leiderschap en persoonlijkheid te maken.” Een goed contact moet er daarom niet alleen zijn met werknemers, vindt Torfs. “Een goede leider maakt ook goed contact met zichzelf. Door te weten waar hij goed in is, maar ook minder goed. Dan kan die zich laten bijstaan op de mindere punten en volop voor zijn kracht gaan.”

Dat een persoonlijk contact met werknemers een uitstraling van gezag in de weg staat, vindt Torfs een verkeerde veronderstelling. “Dat je geen gezag meer zou hebben als je een werknemer als mens beschouwt en niet als iemand die zijn tijd verhuurt, wie zegt dat? Waarom zou dat zijn? Misschien komt dat gezag dan wel minder uit het hoofd en meer uit het hart.”