Hautekiet
Komaf met Kafka: de palliatieve papierwinkel
vr 1 jul. - 10:39
Om het verlof medische bijstand aan te vragen moet Hanne Van Laer om de drie maand een formulier door de dokter laten invullen. Telkens exact hetzelfde formulier, telkens een heel pijnlijk moment. Waarom kan dat niet gewoon één keer gebeuren?
Daar stopt het natuurlijk niet bij. Het aanvragen van de bijkomende kinderbijslag en een speciale parkeerkaart is op zich niet zo complex, maar het duurt wel maanden vooraleer je die ook effectief krijgt. Maanden geleden stuurde het thuiszorgteam de documenten op, maar Hanne en Bruno kregen al twee keer een waarschuwing dat hun documenten nog niet in orde waren, terwijl ze dat normaal gezien wel zijn. In dezelfde week krijgen ze echter bevestiging dat hun dossier opgestart is. Heel tegenstrijdig dus.
We willen minder standaardbrieven en meer persoonlijk contact.
Barbara Declippel van de FOD Sociale Zekerheid erkent dat er een fout is gebeurd bij het versturen van die herinneringsbrieven, die automatisch verstuurd worden. Dit is een bevestiging van het groot aantal standaarddocumenten dat de FOD Sociale Zekerheid verstuurt, iets waar de voorzitter van de FOD Frank Van Massenhove, een eind aan wil maken.
Als je die informatie één keer geeft, zou dat voldoende moeten zijn. In de praktijk moeten Hanne en Bruno om de drie maand hetzelfde formulier versturen. Volgens Declippel lanceert de FOD momenteel een meer directe communicatie met de medische wereld, zodat de mensen in zo'n situatie zich daar niet meer mee moeten bezighouden.
Het is voor Hanne ook niet eenvoudig om in contact te komen met de FOD Sociale Zekerheid. Ze probeerde een aantal keer te bellen, maar geraakte niet binnen, ook niet binnen de contacturen. Declippel is zich bewust van de beperkte bereikbaarheid, maar ook daarrond worden heel wat initiatieven gelanceerd.
Parkeerkaart
Ook iets eenvoudigs als het aanvragen van een parkeerkaart is niet evident. Er moet een pasfoto van het zieke dochtertje van Hanne en Bruno genomen worden, tegen een neutrale achtergrond en met haar ogen open. Dat laatste is vaak moeilijk en daarom is iets dat eenvoudig lijkt toch geen sinecure. Ze stuurden de aanvraag in maart op maar kregen nog steeds geen parkeerkaart. Ook nu kregen ze een foutieve herinneringsbrief, terwijl de FOD al lang beslist had dat de kaart zou worden toegekend.