Koop eens een misvormde peer: “Het ziet er misschien lelijk uit, maar dat betekent niet dat de inhoud slecht is”

26 februari 2021
© Iñigo De la Maza (Unsplash)
'Don't judge a book by its cover', en dat geldt voor groenten en fruit ook. In Canada hebben ze een simpele maar geniale manier gevonden om zogezegd misvormde groenten en fruit toch te verkopen. Zet er gewoon een bordje bij: deze groenten zijn misvormd. Iris Vermeir, professor consumentengedrag UGent, vertelt erover in ‘Nieuwe Feiten’.

We hebben ze allemaal wel eens gezien: aan elkaar gegroeide wortels, scheve komkommers en citroenen met bulten. Veel groenten en fruit wijken af van de schoonheidsnorm en niet elke peer is klaar voor de schoonheidswedstrijd. “We kopen niet graag producten die er niet goed uitzien”, vertelt Iris Vermeir in ‘Nieuwe Feiten’. “Misvormde groenten en fruit zijn perfect veilig, lekker en kwaliteitsvol, maar verdwijnen door hun misvorming vaak in de vuilnisbak.”

Hoe komt het dat we groenten met een misvorming links laten liggen? “Mensen hebben een bepaalde smaak- en kwaliteitsperceptie. Mooiere groenten linken we al snel aan gezondere groenten. Alles wat er minder goed uitziet, heeft zogezegd een mindere kwaliteit en smaak. Hierdoor worden jaarlijks tonnen groenten en fruit weggegooid omdat de consument niet bereid is ze te kopen”, aldus Vermeir.

In Canada zijn ze nu met een oplossing gekomen waardoor de lelijke eendjes onder de groenten en fruit toch gekocht worden. “Door een bordje of label met lelijk op toe te voegen aan de misvormde groenten, zet je mensen aan om de lelijke groenten toch te kopen. Dat klinkt heel eenvoudig, maar als je er goed over nadenkt is het wel een normale reactie. Door dat label toe te voegen, wijs je de consument op het vooroordeel dat ze hanteren, namelijk dat lelijke en misvormde groenten minder kwaliteitsvol zouden zijn. De consument zal dan zijn vooroordeel bijstellen en besluiten dat de smaak van een komkommer niet wordt bepaald door het uitzicht. Het ziet er misschien lelijk uit, maar dat betekent niet dat de inhoud slecht is”, legt Vermeir uit.

Daarnaast kan je de misvormde groenten aan korting verkopen, om ze zo aanlokkelijker te maken voor het publiek. “Die korting mag echter niet te groot zijn, want dan zal de consument denken dat er inhoudelijk ook iets mis is met de groenten en dat de verkoper er snel vanaf wilt”, besluit Vermeir. Misschien moeten we de volgende keer de misvormde komkommer toch niet links laten liggen.

Beluister het gesprek met Iris Vermeir in ‘Nieuwe Feiten’ op Radio 1 Select.

Lees ook: