Koopjesperiode wordt uitgesteld naar 1 augustus

10 april 2020
Artem Beliaikin
De soldenperiode start niet op 1 juli, maar op 1 augustus dit jaar. Dat heeft minister van Werk Nathalie Muylle (CD&V) verteld in 'De ochtend'. De beslissing komt er na overleg met Denis Ducarme (MR), minister van Middenstand. "We hebben een voorstel neergelegd om de koopjesperiode uit te stellen tot 1 augustus en de maand ervoor als sperperiode te beschouwen. Er was heel veel vraag naar duidelijkheid vanuit de sector en we kunnen nu die duidelijkheid geven".

Door de coronacrisis vroegen meer dan 90 Belgische modespelers in een open brief om uitstel van de soldenperiode, zodat ze hun collecties met een volwaardige winstmarge kunnen verkopen, zonder oneerlijke concurrentie. Bij enkele grote ketens klonk er al ongenoegen over het voorstel. "Het was geen makkelijke beslissing, maar de vraag om duidelijkheid was groot", aldus Muylle.

Juli is traditioneel koopjesmaand, maar dit jaar is dat door de coronacrisis uitzonderlijk augustus. Dat hebben minister van Werk Nathalie Muylle (CD&V) en minister van Middenstand Denis Ducarme (MR) beslist. Vanaf 1 augustus mogen kleding- en schoenenwinkels dit jaar uitpakken met solden. De sperperiode van een maand, waarin geen solden mogen plaatsvinden, schuift ook op van juni naar juli. De beslissing moet nog goedgekeurd worden op het zaterdagoverleg van de federale regering, maar dat is een formaliteit.

De vraag naar duidelijkheid en een snelle beslissing was groot.

Minister Muylle zat onder andere samen met de Mode Unie, de Belgische modefederatie Creamoda, Comeos en individuele winkels. "Het was geen makkelijke beslissing. Sommigen vroegen ons nog even te wachten om te zien wat het geeft na de heropstart,", vertelt Muylle in 'De ochtend', "maar vooral de vraag naar duidelijkheid en een snelle beslissing was groot".

Zeker bij de Belgische fabrikanten en zelfstandigenorganisaties waren er heel veel vragen volgens Muylle: "Wintercollecties moeten aangekocht en opgeslagen worden. Mensen moeten geld uitgeven en weten niet wat er met die stocks gaat gebeuren". Nu er duidelijkheid is over de koopjesperiode zouden handelaars dus makkelijker die knopen moeten kunnen doorhakken.

Kleinere modewinkels grote voorstander

Het uitstel van de soldenperiode komt er op vraag van handelaars en de middenstand zelf. Vorige week nog lanceerden Mimi Lamote, CEO van Mayerline, en Peter Perquy, CEO van Terre Bleu, Gigue en Zilton, een open brief, gesteund door meer dan 90 Belgische spelers in de modesector. "Willen we onze sector van de ondergang redden, dan moeten we de huidige soldenwetgeving nu aanpassen", klonk het. Ze schaarden zich allemaal achter een uitstel van de soldenperiode met minstens een maand.

Door de maatregelen om de verspreiding van het coronavirus tegen te gaan, hangen de aangekochte collecties namelijk al een maand onaangeroerd in de gesloten kledingwinkels. Een uitstel van de soldenperiode moet ervoor zorgen dat de winkels nog een degelijk inkomen met een volwaardige winstmarge kunnen halen uit de zomercollectie.

Dat de sperperiode verplaatst wordt naar juni, moet er dan weer voor zorgen dat winkels niet plots gaan opboksen tegen elkaar: dat zou vooral grote, internationale winkelketens een voordeel kunnen bieden, omdat zij meestal een grotere financiële reserve hebben en dus al eerder kunnen uitpakken met kortingen.

Beluister het volledige gesprek met Nathalie Muylle:

Verdeeldheid bij grote ketens

Comeos, de handelsfederatie die grote ketens vertegenwoordigt, is tegenstander van het uitstel. "Dat komt omdat Comeos meer geleid wordt door internationale bedrijven", vertelt Michiel Delfosse, CEO van kledingwinkelketen Bel&Bo. "Die willen niet in het buitenland wél, en in België niet afprijzen, ze willen alles op één lijn doortrekken. Maar die internationale bedrijven sluizen meestal hun winst weg naar het buitenland, en weinig naar belastingsgelden in België."

Daarom kan Bel&Bo zich wel vinden in de beslissing om de soldenperiode te verplaatsen naar augustus: "We zijn heel blij met de beslissing. We zijn dan wel een grote speler, maar wel een lokale Belgische", zegt Delfosse. "Voor ons en voor iedereen is het beter dat we echt lokaal handelen. En dat én de klant, én de lokale bedrijven hun steentje bijdragen om de Belgische coronafactuur te kunnen betalen".

Maar ook sommige grote Belgische ketens, zoals ZEB en Torfs, hebben moeite met een uitstel van de koopjesperiode. Luc Van Mol van kledingketen ZEB uitte in 'De zevende dag' nog zijn ongenoegen: "Vandaag liggen er allemaal truien met lange mouwen, die voorraad wordt waardeloos. Ik wil die truien meteen in korting zetten om ze kwijt te geraken, om een nieuwe collectie te kunnen kopen." Van Mol vreest ook dat het uitstel een groot cadeau is voor buitenlandse webshops, die wél al kortingen kunnen geven.

Beluister het gesprek met Michel Delfosse:

Lees ook:

Radio 1 Select