De Wereld Vandaag
“Kopenhagen blijft een fietsparadijs, maar mensen nemen er toch vaker de auto”
vr 26 apr. - 10:48
“Sinds 2015 is de steile opmars van het aantal fietsers in Kopenhagen voorbij”, zegt mobiliteitsexpert Dirk Lauwers. “Kopenhagen legde veel fietspaden aan, waarvan sommige zelfs tot drie meter breed. Er zijn dan ook straten in Kopenhagen waar 50.000 fietsers per dag moeten passeren. Dat leidt soms tot fietsfiles.”
“Kopenhagen blijft een fietsparadijs”, besluit Lauwers. “Maar mensen nemen er nu vaker de auto. Dat komt omdat er veel minder files zijn in Kopenhagen.”
Ook Amsterdam wil zich maar al te graag fietshoofdstad van Europa noemen. “Daar heeft men ook sterk geïnvesteerd in fietspaden, maar nu gaat men nog verder: hele straten worden fietsstraten, en er worden knips ingevoerd. Daardoor is de stad veel autoluwer. Het is vergelijkbaar met Gent.”
Groei
Wat kunnen we leren van Kopenhagen en Amsterdam? “Als je fietspaden maakt, voorzie die dan op de groei. Er is meer ruimte nodig, ook voor verschillende types fietsen. Durf ook fietsstraten aan te leggen in steden, en maak het stadscentrum op maat van de auto.”