Ga naar hoofdinhoud

Luister Live

Programma's

Select

Podcasts

Alles begint bij luisteren

Radio 1 Sessies

album van de week

classic album van de week

ontbreekwoordenboek

De Wereld Vandaag

Koppel verliest 100.000 euro door 'helpdeskfraude', parket: "Meer meldingen, oplichters komen gewoon aan huis"

za 19 jun. - 7:25

Afgelopen week is een ouder koppel meer dan 100.000 euro kwijt gespeeld door zogenaamde 'helpdeskfraude'. Ze kregen telefoon van hun bank met de mededeling dat er verdachte transacties hadden plaatsgevonden. "Daarna kwamen de oplichters gewoon aan huis en deden ze alsof ze de bankkaart gingen doorknippen", legt Kristof Aerts van het parket van Antwerpen uit.
© Emil Kalibradov via Unsplash

"Op heel korte termijn hebben we heel veel meldingen gekregen van helpdeskfraude", steekt Kristof Aerts van het Antwerpse parket van wal als hij wil waarschuwen voor de nieuwe vorm van oplichting. "Het fenomeen lijkt zich te verspreiden en vooral oudere mensen lijken het slachtoffer te zijn. Afgelopen week verloor een koppel 80-plussers zo nog meer dan 100.000 euro."

Helpdeskfraude?

Bij 'helpdeskfraude' bellen oplichters mensen op en geven ze zich uit als medewerker van hun bank. "Ze melden dan zogezegd een verdachte transactie en vragen hen van op afstand in te loggen op hun account, maar dan zeggen de oplichters dat de telefoonverbinding niet goed genoeg is en dat ze iemand ter plaatse zullen sturen. Dat gebeurt dan ook vrij snel en de oplichter komt dan fysiek binnen, en er wordt dan samen ingelogd", legt Aerts uit.

Er wordt voorgesteld om de bankkaart door te knippen, alleen wordt de kaart eerst gewisseld

— Kristof Aerts van het parket van Antwerpen

"Nadat er samen werd ingelogd, wordt door de oplichter voorgesteld om de bankkaart door te knippen, om alles veilig af te sluiten. Alleen wordt de kaart dan snel door de oplichter gewisseld, of wordt de cruciale chip niet doorgeknipt. De oplichter neemt dan alle stukken van de kaart mee, schrijft snel geld over of gaat geld afhalen."

Op dit moment loopt er vanuit het parket van Antwerpen een onderzoek naar "helpdeskfraude" in Heist-op-den-Berg en Antwerpen. Daarbij gaat het om een verlies van 40.000 euro. Eerder deze week werd dus ook al een koppel 80-plussers in Brecht opgelicht voor meer dan 100.000 euro. Ook in Limburg werden al enkele feiten gemeld.

Wat kan je doen om je niet te laten oplichten?

  1. Geef alvast nooit persoonlijke codes door: je pincodes, noch je responscodes. Geen enkele bankinstelling zal hier ooit om vragen, ook niet aan de telefoon.
  2. Wees alert als er een hoge vorm van urgentie geldt. Oplichters spelen vaak in op het gevoel dat het snel moet gaan.
  3. Bel zelf naar het nummer van je bank en vraag of het verhaal klopt.
  4. Laat niemand binnen die je niet vertrouwt.
     

Beluister het gesprek met Isabelle Marchand van Febelfin in 'De Wereld Vandaag' via Radio 1 Select

Bron: vrtnws.be en 'De Wereld Vandaag'

Lees ook:

Lees ook:

Blijf op de hoogte

Ontdek de beste podcasttips, beluister het meest recente nieuws en doe mee aan exclusieve acties.

Volg ons op
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Jobs

Privacy

Gebruiksvoorwaarden

Heb je een vraag?

Contact

Wedstrijdreglement

Logo UitInVlaanderenLogo Cim Internet