Kreeg jij op het internet al te maken met frauduleuze verkopers of verhuurders?

3 februari 2017
Waar moet je terecht als je via Airbnb een kamer wilde huren en te maken kreeg met een fraudeur? Die vraag stelde Jonas zich toen hij betaalde voor een onbestaande kamer.

Jonas liet zich verleiden om het Airbnb-platform te verlaten en te communiceren via e-mail. De betaling gebeurde niet via een Visa-kaart maar met een gewone overschrijving. Toen de fraude aan het licht kwam, bleek er van de fraudeur geen spoor meer te zijn.

Fraudeurs gaan vernuftig te werk om mensen om de tuin te leiden, en soms is het als consument heel moeilijk om problemen te vermijden. De Nederlandse krant Algemeen Dagblad schreef eeder deze week dat er via Bol.com "duizenden nepproducten verkocht werden". Veel mensen weten dat je moet opletten wanneer je op internet spullen koopt, maar Bol.com is natuurlijk een bekende naam en die vertrouw je al snel.

Meldpunt

Wat moet je doen als je het slachtoffer werd van fraude op internet, bijvoorbeeld wanneer je een namaakproduct toegestuurd kreeg of omdat verkopers of verhuurders fraudeurs bleken te zijn?

De FOD Economie heeft al bijna een jaar een meldpunt voor dit soort fraude. Hautekiet zoekt uit wat er gebeurt met de meldingen die er binnenkomen.

Reageer

  • Werd jij al het slachtoffer van internetfraude, waarbij je te maken kreeg met frauduleuze verkopers en/of verhuurders?
  • Welke stappen heb je ondernomen toen de fraude aan het licht kwam?

Wil je anoniem iets kwijt of mogen wij je bellen tijdens onze uitzending? Mail je reactie (met je telefoonnummer) naar hautekiet@radio1.be.